Skoda Superb har vært med noen år, og som de fleste trenger den en liten foryngringskur. Det er ingen overraskelse at noe av det viktigste handler om elektrisitet.
Skoda er hovedsponsor av Ishockey-VM som pågår i Slovakia, og da var det naturlig å vise nye Skoda Superb i den anledningen. Hovedfokus ligger på elektrifisering, men det kommer også andre nyheter som er spennende.
Superb dukker igjen opp som Scout-modell. Denne bør være som skapt for Norge, med 15 mm høyere bakkeklaring og firehjulsdrift. Ekstra plastpaneler og skliplater rundt gir et tøft uttrykk, og de 18″ store aluminiumsfelgene krydrer designen. For de modige av oss, har Skoda tatt fram fargen Tangerine Orange, som blir eksklusiv for Scout-modellen.
Teknisk får den et ekstra offroad kjøreprogram, som gir bedre framkommelighet i tøft terreng. Som tilleggsutstyr leverer Skoda Dynamic Chassis Control som bedrer både komfort og sportslighet.
På motorsiden får du velge mellom to store motorer. Dieselmotoren yter 190 hk / 400 nm mens bensinmotoren yter 272 hk / 350 nm. Begge motoren har 2,0-liters volum. Dieselmotoren er utstyrt med SCR katalysator med AdBlue og diesel partikkel filter og bensinmotoren har fått bensinfilter for å klare strenge utslippskrav. Begge motorene leveres sammen med 7-trinns DSG girkasse.
Skoda Superb får en liten facelift, forandringer som du også kan se på Scout. Det handler om forandringer på støtfanger, kromlist mellom baklyktene og muligheter for LED-Matrix for frontlyktene. Innvendig får du tilgang til digitalt dashbord.
Flere nye assistentsystemer innføres, for eksempel «Predictive Cruise Control». SUPERB får nå også «Side Assist», som fungerer på avstander opptil 70 meter. I tillegg får nye Superb flere «Simply Clever»-funksjoner som utvidet Phone Box med trådløs lader og trådløs antennetilkobling.
En viktig nyhet er at du kan få Superb som Plug-in Hybrid i tillegg til tre andre motoralternativer som spenner fra 120 til 272 hk. Effekten på Plug-in Hybriden er 218 hk og elektrisk rekkevidde i følge WLTP-standarden skal være 55 km. Bagasjevolumet i stasjonsvognen blir 510 liter mot 660 liter i modeller uten batteridrift. Batteriet er forøvrig på 13 kW/t.
Samtidig som nyheten om elektrifisering av Superb, slipper Skoda nyheten om at de samler sine elektriske modeller under varemerket iV. Første helelektriske bil under dette varemerket er Skoda CITIGOe iV, som yter 61 kw / 210 nm og har en rekkevidde på 265 km. Sprinten fra stillestående til 100 km/t skjer på 12,5 sekunder og toppfarten er 130 km/t. CITIGOe iV kan hurtiglades via 40 kW hurtiglader og 80% av batteriet er ladet i løpet av 1 time.
– CITIGO i elektrisk utgave er den første bilen ut, og allerede i juni åpner vi også reservasjonsløsningen for ŠKODA VISION iV. I tillegg er vi veldige glade for få norgesbilen SUPERB som ladbar hybrid med 55 km elektrisk rekkevidde etter WLTP-standarden. Dette er en bil som er skapt for norske forhold, med klasseledende plassutnyttelse, smarte løsninger, dynamisk og attraktivt design, samt en særdeles konkurransedyktig prispunkt. Vi gleder oss veldig, og 2019 blir et spennende år, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda i Norge.