300 hestekrefter og drift på alle fire hjulene. Passe stor SUV og moderne design. Høres ut som en Norgesfavoritt? Det blir bedre!
Opel har en litt anonym tilværelse på salgsstatistikken, men de er ikke glemt. Med toppmoderne modeller som Opel Insignia og Grandland burde de solgt mer, men noe har manglet. Selvfølgelig har de også Ampera-e, men den har ikke bare vært en velsignelse.
Opel går lysere tider i møte, og nå høster de frukter av at de har blitt kjøpt opp av franske PSA. Grandland får nemlig hybrid drivlinje fra franskmennene. Den samme drivlinjen som kommer i modeller fra Peugeot, Citroen og DS.
Det handler om en 1,6-liter bensinmotor på 200 hk pluss to elmotorer på 109 hk hver. Systemeffekten er 300 hk, med drift på alle fire hjul eller de hjulene som trenger det mest. Med en elmotor på framakselen som er koblet til en 8-trinns automatisk girkasse, og en sammen med inverter og differensial integrert i bakakselen, skal overgang fra tohjulsdrift til firehjulsdrift skje sømløst. 4 kjøreprogrammer er tilgjengelig; Elektrisk, Hybrid, AWD eller Sport.
Selve batteripakka er på 13,2 kWt og skal rekke til elektrisk kjøring i 50 km etter nye WLTP-standarden. Hurtiglading er mulig og da blir batteriet fullt etter 50 minutter med en 7,4 kw lader. Laderen i bilen er på 3,3 kw, mens en lader på 6,6 kw er tilgjengelig som ekstrautstyr. Gjennomsnittlig drivstofforbruk blir 0,22 l/mil og CO2-utslippet er 49 g/km.
Opel kommer med en rekke nyheter i årene framover, og innen 2024 skal hele modellprogrammet være elektrifisert. Corsa er først ute som helelektrisk modell allerede til høsten.
Priser på Grandland X Hybrid4 får vi når introduksjonen av bilen nærmer seg, men Opels PR-sjef, Stein Pettersen, lover en konkurransedyktig pris på en godt utstyrt bil.
Vi har testet Grandland X med dieselmotor.