I Formel 1 har Mercedes vært den foretrukne partneren når det gjelder sikkerhetsbiler, mens Formel E har vendt seg mot BMW. Mens det handler om en bil med stor motor i Formel 1, skal det mer grønne motorvalget skinne igjennom i Formel E. Derfor er det ingen overraskelse at BMW i8 er den foretrukne i sistnevnte serie.
Den elektriske formelserien går igjennom en enorm utvikling, og fra de første løpene for 5 år siden og til i dag, har det skjedd mye som tilsier at serien har kommet for å bli. Det aller viktigste er at mange bilfabrikanter har kastet seg på.
Nå skal ikke denne artikkelen handle om selve Formel E, for serien tar vi opp i en senere artikkel. Likevel kan det være greit å ha litt peiling om hva det handler om.
Formel E er i ferd med å bli en stor motorsport, selv om det kommer til å ta noen år før man er oppe på Formel 1-interesse. Likevel er det imponerende hva som skjer, og selv om mange synes elbil-racing er kjedelig, så har de som følger med fått noen skikkelig godbiter når det gjelder nettopp racing. Mye skjer og det er store sjanser for at sikkerhetsbilen må i aksjon.
Foran helgens løp i Monaco, viser BMW fram en ny sikkerhetsbil. Denne er en videreutvikling av sikkerhetsbilen i8 Coupe Safety Car, men har mistet taket og fått noe annen aerodynamikk. Det logiske navnet er BMW i8 Roadster Safety Car.
Den nye sikkerhetsbilen har fått en spesiell frontrute og tyngdepunktet er senket 15 mm. Sikkerhetsbilen er også utstyrt med keramiske bremser, og frontsplitteren og vingen har blitt modifisert for å bedre marktrykket. Selvfølgelig har BMW i8 Roadster Safety Car FIA-godkjent veltebøyle. Dette er den første sikkerhetsbilen i verden som leveres med åpen cockpit.
Om vi får se en lignende produksjonsmodell fra BMW, er usikkert, men la oss håpe. Uansett kan du se den i kommende Formel E race i Monaco, som kjøres denne helgen.