Er du fossilfan bør du følge med nå: Mazda bekrefter at de utvikler rekkeseksere, både som diesel og bensin. Det betyr bakhjulsdrift, og drivlinjen kan finne veien inn i neste Mazda 6.
Det var nettstedet Jalopnik som via tilgang til en finansieringsplan fant nyheten. I går bekreftet Mazda selv overfor flere amerikanske bil-medier.
Hva slags biler drivlinjene vil havne i, er imidlertid ikke bekreftet, annet enn at det er snakk om «en stor plattform».
At Mazda satser på et rykk i retning premium-biler, er utvilsomt. Via diverse oppgraderinger de siste årene, har bilene definitivt beveget seg i retning høyere kvalitetsfølelse og mer påkostede interiør. Kjøredynamikk på høyt nivå er allerede sterkt til stede hos merket, men det er liten tvil om at rekkesekser og bakhjulsdrift, i en superstilig storbil ala konseptbilen Vision Coupe på bildet over, ville tatt Mazda et langt steg videre.
Bensinmotoren det er snakk om, er en Skyactiv X, som betyr samme revolusjonerende teknologi med høy kompresjon og selvantenning ala diesel, som til høsten ankommer i firesylindret form i nye 3.
LES MER OM SKYACTIV X OG HVORDAN DEN FUNGERER I DENNE ARTIKKELEN
Det er naturlig å tenke at den nye sekseren er en familiemotor på samme måte som den nye serien til Mercedes, hvor firerne på to liter har samme blokk og teknologi som sekseren på tre.
Enda mer overraskende er kanskje at sekseren også kommer som Skyactiv D (diesel). Med utslippskravene som er på tur til å bli innført i Europa, er det vanskelig å forstå hvordan Mazda, uten en solid mengde elbiler, skal klare 80 grams-kravet. I utgangspunktet er det derfor naturlig å tro at bensinsekseren kanskje ikke kommer hit.
Men når det altså også skal komme en diesel-utgave, øker det sjansene. Selv om diesel er på nedadgående i Europa, utgjør drivstoffet fortsatt en betydelig andel her, og vil fortsette med det noen år til.
Kanskje er disse nye Skyactiv X- og D-motorene så effektive at de er i nærheten av Europeiske krav og dermed ikke drar opp totalsnittet for Mazda mer enn at det kan kontrolleres via nye plug-in hybrider. De, sammen med lette 48-volts hybrider, står nemlig også på programmet i denne investeringsplanen.
Det var nok definitivt ikke meningen at disse nyhetene skulle nå offentligheten akkurat nå, så Mazda selv nøyer seg med å bekrefte planene sine, men sier de vil komme med mer offisiell informasjon når tiden er inne.
I mellomtiden kan vi som er ekstra glade i kjøremaskiner med fossilt brennapparat under panseret glede oss over disse spennende nyhetene, og ikke minst håpe vi får se noe til dem her i Europa.
En ny Mazda 6, med design som Vision Coupe, bak eller firehjulsdrift (sistnevnte er også nevnt for rekkesekserne), og mellom 3 og 400 hestekrefter, er mildt sagt noe å glede seg til. Spesielt tillagt Mazdas etterhvert legendariske kjøreegenskaper.
Vi lover å følge denne saken og oppdatere så snart vi finner ut mer.