I år er det 71 år siden den første Land Rover så dagens lys. Snart er en ny Defender klar, og nå gjennomgår denne tøffe tester i Afrika.
I 1948 den 30. mai ble Land Rover Series I vist fram på bilutstillingen i Amsterdam og dette var starten på det vi i dag kaller SUV.
Land Rover ville bygge en bil som kunne kjøres nær sagt overalt, og det klarte de med Series I, og derfor ble den fort en favoritt i land der veinettet ikke var all verden. Bilen hadde et fortrinn der andre biler måtte gi opp, og med et fortreffelig firehjulsdriftsystem, samt kraftig ramme og skrudd karosseri, tålte den tøff behandling.
Defender kom i 1983 som en arvtager til Land Rover Series III, med moderne motorer, nyere teknologi og mer brukervennlig for de fleste. Komforten økte i forhold til de gamle Series-bilene, men fortsatt er de første Series I modellene svært populære blant offroad folket.
Etter at Defender-serien ble lagt ned i 2016, er en etterkommer nå på trappene, men Land Rover slipper ikke Defender uten at de vet at den takler utfordringene den blir satt ovenfor. Derfor testes den i alle verdens hjørner, og nå har turen kommet til avsluttende tester i Afrika under ekstreme forhold. Fra før har både Sverige, USA, England, Spania, Tyskland, Frankrike, Østerrike, De Arabiske Emirater og Italia blitt besøkt av Defender for å møte utfordringer på forskjellige måter.
I Kenya testes trekkevne, forsering av elver og kjøring i de mest krevende terrengene som Afrika har å tilby. Når Defender lanseres senere i år, har den gjennomgått ikke mindre enn 45 000 individuelle tester i noen av verdens mest ekstreme klimaer. Fra 50 grader i ørkenen til minus 40 grader i Arktis. I høyder opp til 3000 meter i Rocky Montains i Colorado og høyfartskjøring på Nürburgring i Tyskland.
«I tillegg til tester i laboratorier har vi kjørt over 1,2 millioner kilometer i den nye Land Rover Defender gjennom alle typer terreng og i ekstremt klima for å sikre at det er den tøffeste og mest kapable Land Rover som noensinne er produsert», sier Nick Rogers – Director Group Engineering Jaguar Land Rover.
Nye Defender blir designet og utviklet ved Gaydon-fabrikken i England, men skal bygges på den helt nye fabrikken i Nitra i Slovakia der også nye Discovery bygges.