Det er ikke lenge siden vi kjørte nye e-Soul for første gang. Den er å finne hos forhandlerne nå, og i dag har Kia sluppet prisene.
LES PRØVEKJØRINGEN AV NYE KIA E-SOUL HER!
Ikke bare har elektriske Soul vært svært populær i utgående generasjon, Kia har selvfølgelig også den større e-Niro i stallen. Med to batteri-valg for den nye generasjonen e-Soul på menyen, hvor det store er på 64 kWt, begynner virkelig merkets elbil-utvalg å bli godt.
-Det er veldig gøy å lansere nok en elbil med kul design og god rekkevidde. Soul Electric har vært en av våre bestselgere siden den ble lansert i 2014, og vi har nå fått en ny generasjon som har blitt større, har mer utstyr og enda tøffere design enn utgående modell. Bilen er godt utstyrt allerede fra innstegsmodellen, og elektrisk rekkevidde er inntil 452 km, sier Irene Solstad, administrerende direktør for Kia i Bertel O. Steen.
Den lille batteripakken, som med sine 29.3 kWt egentlig ikke er så liten, gir rekkevidde i henhold til WLTP på 276 km. Den har med 136 hestekrefter, lavere effekt, men burde holde for mange.
Med den batteripakken kommer e-Soul i tre utstyrsgrader; Classic til 279 900, Active til 310 900 og Exclusive til 326 900.
Vil du har mer rekkevidde og krefter, er det 64 kWt-versjonen som gjelder. Den har 204 hester og som nevnt inntil 452 km å gå på.
Her er bare de to øvre utstyrsgradene tilgjengelig, Active koster 349 900 kroner, mens Exclusive ryker på 365 900.
Allerede Classic-utgavene, kommer med utstyr som full LED, varme i sidespeil, 7-tommers infodisplay i instrumentene, varme i rattet, adaptiv cruise, nøkkelfri tilgang og start, ryggekamera, 7-tommers infotainment og Apple Carplay/Android Auto. Den har også samtlige sikkerhetssystemer unntatt aktiv filholder.
Legger du på til Active, tilkommer den store 10,25-tommers skjermen, navi, Harman/Kardon lyd med 10 høyttalere, ladeplate, regnsensor, parkeringssensor bak, automatisk avblendbart speil, elektrisk justerbart førersete, mørke sideruter, elektrisk innfellbare speil og litt mer.
Øverste nivå Exclusive, tilfører flere paneler i sort høyglans innvendig, elektrisk justering av passasjersetet, skinnseter med ventilasjon foran, varme i baksetet, head-up display, stemningsbelysning og parkeringssensor foran.
Vi var litt tilbakeholdne med konklusjoner etter første prøvekjøring – i påvente av prising. Når det nå er klart, tenker vi at det kan vært smart å vurdere om man faktisk har behov for det store batteriet. Hvis ikke, og siden Active-utgavene er så godt utstyrt, får man mye for pengene der.
De første som har bestilt, vil få e-Soulene sine i juli/august.