Elektrifiseringen av luksusmerkene fortsetter. På bilutstillingen i Shanghai denne uken viser Aston Martin Lagonda sin Rapide E i produksjonsklar drakt.

I kjølevannet etter spesialmodeller som Aston Martin Vulcan, Vanquish Zagato og DB4 GT Continuation – kommer altså Rapide E – den lover å levere samme kvalitetsfølelse, kjøreopplevelse og nivå av luksus som fossilvariantene.

Den blir den første bilen som blir bygd på Aston Martins nye fabrikk i St Athan – et anlegg skreddersydd for merkets satsing på elektriske biler. Rapide E er utviklet i samarbeid med Williams Advanced Engineering (WAE).

Forbedret aerodynamikk

Den nye bilen som debuterer i Shanghai viser at designerne hos Aston Martin har utnyttet mulighetene som ligger i mindre behov for kjøling for en elbil. De har forbedret aerodynamikken gjennom å redusere mengden luft som normalt passerer gjennom bilen for å mate V12eren som sitter i fossilversjonen av Rapide.

For å utnytte luften mer effektivt har de redesignet hele gulvet på bilen. Her er alt nytt, fra splitteren foran og bak til den større diffusoren som det har blitt plass til på en bil uten eksosanlegg.

I kombinasjon med spesialdesignede felger, utstyrt med Pirelli P-Zero dekk med lav rullemotstand, sørger hele pakka for en effektivisering på på åtte prosent sammenlignet med fossilversjonen.

950 newtonmeter

Batteriet leverer noe moderate 65 kWt – men leverer nok strøm til at de to motorene bak yter drøyt 600 hestekrefter og sparker unna med et moment på 950 newtonmeter.

Den noe begrensede batterikapasiteten skyldes nok i stor grad at Aston Martin, til tross for tilpasninger, har vært nødt til å plassere batteri og elektronikk der det tidligere har vært motor og bensintank.

Rekkeviden oppgis til over 320 kilometer i henhold til WLTP. Men med et system som håndterer 800 volts lading, betyr det at du under optimale forhold fyller Rapide E på godt under timen. Den har også trefase ombordlader som gjør at bilen skal kunne hjemmelades til fullt på tre timer.

Under fire sekunder fra stillestående til hundre

Toppfarten for Rapide E er oppgitt til 250 kilometer i timen, mens 0 til 100 skal gå på under fire sekunder. Aston Martin presiserer at disse prestasjonene ikke bare skal kunne leveres under optimale forhold, men når man har ønske om det, slik man forventer av et produkt fra Aston Martin.

De garanterer at bilen skal kunne håndtere en full runde på Nürburgring uten ytelsestap for motorer eller batteri.

Skal beholde kjørefølelsen

I følge Aston Martin har den nye elbilen tatt med seg kjørefølelsen fra den fantastiske AMR-versjonen av V12-modellen. Det har vært jobbet mye med fintuning av den elektriske drivlinjen, og ikke minst chassisoppsettene: GT, Sport og Sport +.
Kreftene fra de to elektromotorene fordeles gjennom en elektronisk styrt bakdifferensial.

Om det rykker i gassfoten kan vi friste med at Aston Martin Rapide E kan bestilles nå – pris får du når du henvender deg til butikken…