Ford har gitt oss en liten sniktitt på en ny Ford Puma, men den har ingenting med tidligere Puma å gjøre. Puma har blitt en kompakt SUV.

– Vi tror dette er en bil som vil treffe svært bra blant SUV- og crossoverkunder. Hvis du vil ha en bil som folk snur seg etter på fredagskvelden og som du kan laste med flatpakkede møbler på lørdag er dette bilen for deg. Vi har brukt mye tid på å gi kundene den fleksibiliteten de vil ha, og samtidig utvikle en bil med et moderne og iøynefallende design, sier adm. dir. i Ford Motor Norge Per Gunnar Berg.

I fronten ser man høyt plasserte lykter, noe som bidrar til å gi bilen et høytreist design. Sittehøyden er høy, som i slike biler, og Ford lover klasseledende bagasjerom på hele 456 liter. Bagasjeplassen inkluderer et dypt og fleksibelt oppevaringsrom der det er plass til 2 golfbagger. Selv om bilen har kompakte mål, har Ford gjort den romslig innvendig.

Motoren er en hybrid-drivlinje som leverer 155 hk. En integrert startmotor/generator gjenvinner og lagrer energi som vanligvis går tapt under bremsing og retardasjon og lader det 48 volts luftavkjølte batteriet. Mild-hybridsystemet fungerer også som en motor og integreres sømløst med 1,0 EcoBoost-motoren. Den bruker lagret energi til å gi ekstra med dreiemoment, slik at du får optimal ytelse og redusert forbruk. Samme system vil du også få i Fiesta og Focus.

Produksjonen av den nye Puma vil skje i Craiova i Romania.