Polestar 2 er den første helelektriske bilen fra Volvo, og den setter nye standarder. 408 hk og 660 nm gjør den til en av markedets raskeste elektriske familiebiler. En smart plassering av batteriene gir den klasseledende kjøreegenskaper.
For å ta kraftkilden først. Effekten kommer fra et 78 kWh batteri som ligger innrammet i bunn på bilen. Batteriet er med på å stive opp bilen, og dermed bidra til ekstremt gode kjøreegenskaper. To elektriske motor, en fram og en bak, som gir en samlet effekt på 408 hk. Rekkevidden er 500 km og sprinten til 100 skal gå unna på 5 sekunder. AWD er starndard.
Utseendet er en del Volvo, med Thors hammer lysdesing. Ledlysene er likevel egne for Polestar, og består av 84 pixler i hver lykt. Disse leser av trafikken og kan registrere opptil 5 biler, og på denne måten blender man ned lys som er forstyrrende, og gir lys til føreren der han trenger det. Bak har man laget et stilig lysarrangement av 280 lysdioder som går over hele bakendens bredde. Sidespeilene er rammeløse og dermed er de 30% mindre enn vanlige speil. Karosseriformen er lik en sedan, men bagasjelokket åpnes som en Combicoupè. I bunn ligger CMA-plattfomen som vi kjenner igjen fra andre Volvo-modeller.
Innvendig har man brukt påkostede materialer. Hele instrumenteringen er digital og integrering av Google gir en hel del muligheter for både nytte og underholdning. Alle Googles apper er tilgjengelig i bilen, og Googles stemmestyring kan vise seg å være et godt hjelpemiddel.
Materialvalget er som nevnt av høy kvalitet, men Polestar har tatt ansvar og laget et veganinteriør. Polestar-mønsteret går igjen og alt ser meget stilig ut. Setebeltene i gullfarge er en del av et Prestandapakke som også inneholder Öhlins dempere, Brembo bremser med gule bremsekalipere og 20″ hjul.
Introduksjonsmodellen av Polestar 2 starter på 59 900 Euro og kan reserveres fra i dag, mens produksjonene starter i Kina i februar 2020. Senere kommer det billigere alternativer.