Nå er Skoda klar med sin lille SUV, og det er tredje i rekken av smarte og fornuftige terrengkjøretøy fra tjekkerne.

Om disse SUVene er bygd for terrengkjøring kan diskuteres, men med høy bakkeklaring, store hjul, skliplater både foran og bak og utseendet som en høyblokk, er det i skogen de burde brukes. Slik var det ihvertfall før, men tidene forandrer seg.

Kamiq er ikke beregnet på skogskjøring og tøffe tak, men det er heller bykjøring og travle hverdager som gjelder. Den er liten nok til å være genial i trange bygater, og stor nok til å frakte barn til barnehager og skoler. De utvendige målene er 424,1 x 179,3 x 153,1 (Lengde x Bredde x Høyde i cm). Ikea-turen er også innen rekkevidde, og med et bagasjerom som fleksibelt laster fra 400 – 1395 liter, trenger du ikke å være veldig forsiktig med innkjøpene. Med smarte seteløsninger kan du laste inn gjenstander på inntil 244,7 cm.

Innvendig har Kamiq fått samme interiør som nye Skoda Scala, og den Virtuelle Cockpiten med en 10,25″ stor skjerm er konfigurerbar slik at føreren kan få den infoen han ønsker rett foran seg. Den høyoppløslige skjermen på midtkonsollen er på 9,2″.

Kamiq er godt utstyrt med det meste man forventer seg i denne klassen. Selvfølgelig er det fortsatt smarte løsninger på det meste, og baksetepassasjerene kan nå glede seg over varme i setene på de to ytterste plassene.

Motorutvalget er to 1,0 TSI-motorer og en 1,5 TSI-motor med sylinderkutt. Den minste har 95 hk / 175 nm og er koblet til en 5-trinns manuell girkasse, mens man også får denne motoren med effektuttak på 115 hk / 200 nm og 6-trinns manuell girkasse. Den største bensinmotoren yter 150 hk / 250 nm og har også en 6-trinns manuell girkasse. Vil man ha diesel har man et valg, en 1,6 TDI med 115 hk / 250 nm. Dieselutgaven og de to sterkeste bensinalternativene kan fås med 7-trinns DSG-kasse.

Om du vil kan du utstyre din Kamiq med justerbart understell, som gir muligheter for stivere dempersetting for mer sportslig kjøreopplevelse. Bilen har også fire kjøremoduser, som påvirker motorrespons, girrespons, styrerespons og understell.

Når det gjelder utseendet blir det litt personlig synsing her, men førsteinntrykket er at Skoda har lykkes godt med å lage en kompakt SUV som ser større ut enn det den er, og barsk nok for en tur ut i skogen. Den har en god del likheter med sine søsken, og proposisjonene er som tatt ut av samme form. Lyktearrangementet i front er det litt fransk over, uten at jeg skal gå nærmere inn på det.

Kamiq får sin debut på bilutstillingen i Genève, som åpner sine dører for publikum 7. mars.