Range Rover Velar er kanskje en av de vakreste SUVene man kan få, og nå kommer det mer. Mer av alt!
I 2018 ble den tildelt World Car Design of The Year under World Car Awards, så vi er ikke alene om å mene at Land Rover har truffet blink med Velar.
Velar SVAutobiography har fått en gjennomgang av spesialistene hos Land Rover Special Vehicle Operations, og har en del unike designelement. Modellen blir kun tilgjengelig i et år.
Man legger merke til den lavere spoileren med større luftinntak i fronten for å hjelpe på kjølingen til motor og bremser. Ny grill og sidelister samt en ny støtfanger bak med fire store eksosutblås topper er også på plass.
Som eneste modell får Velar SVAutobiography Dynamic Edition spesialfargen Satin Byron Blue. Tak i kontrastfargen Narvik Black er standard. 21″ store hjul med lekker design er standard, men kan byttes ut til 22″. Bak felgene sitter det 395 og 396 mm store bremseskiver.
Innvendig har den fått unike detaljer som Windsor skinnseter med doble sømmer. Kunden kan velge mellom fire farger på interiøret (Ebony, Cirrus, Vintage tan og Pimento). Framstolene er 20-veis elektrisk stillbare og har både varme og ventilasjon. Minne og massasjefunksjon er også en selvfølge. Videre har SVAutobiography fått mer sportslig preg på ratt og pedaler, og man kan også få en Karbonfiber-pakke for enda mer raffinert interiør.
Under det elegante panseret sitter en Supercharged V8 på 5,0-liter og 550 hk. Sprinten til 100 går unna på 4,5 sekund og den tunge bilen stopper ikke før den når 274 km/t.
Selvfølgelig har bremser og hjuloppheng fått en omgang hos spesialistene. Bremseskivene er laget så lette som mulig, med røde bremsekalipere, fire stykk foran og glidende bak. Med skreddersydde innstillinger på alt fra drivlinje til sikkerhetssystemer, kan den brukes både på bane, vei og i terrenget.
For en enda bedre kjøreopplevelse er AWD-systemet, differensialen, luftfjærene og den 8 trinns automatiske girkassen alle blitt finslipt. Ingeniørene hos Land Rover Special Vehicle Operations brukt 63 000 timer for å finjustere drivlinjen og understellet for at kunden får en så optimal kjøreopplevelse som mulig. AWD-systemet er også tilpasset den tyngre motoren, og kan om nødvendig sende all kraft til bakhjulene.
Michael van der Sande, Managing Director, Land Rover Special Vehicle Operations, sier: «Det å utvikle Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition er den typen oppgave Special Vehicle Operations ble opprettet for. Utfordringen her var å øke ytelsen uten å kompromisse med holdningen, kapasiteten og raffinementet som er innebygd i Range Rover Velar. Vi har gjort det, og i denne prosessen har vi laget en SUV som utgjør en strålende balanse mellom det praktiske, den dynamisk ytelsen og avslappende komforten – dette er virkelig en SUV for alle anledninger.»
Pris i Norge er foreløpig ikke klar.