Vi annonserte for noen dager siden at en ny Ranger Rover Evoque var på gang. Nå er den her, og det er særlig én utgave som blir spennende for Norge.

Av Vegar Bjørge

Å si at man blir overveldet over designet er og ta i, men det var det som skjedde for 8 år siden. Nå er forandringene beskjedne, og det er kun bilinteresserte som kan se hva som er nytt.

Designet er tradisjonelt, engelskmennene vil ha det slik. Formen er skarpere, og en tanke tøffere, men den overrasker ikke. LED-lysene er riktignok av Matrix-typen, mens dørhåndtakene er like de man finner på Velar. Hjulene er ekstra store (21 tommer), og det er med på å forsterke det barske ytre.

Innvendig er det høy kvalitet på materialer, og de er resirkulerte, om du ønsker det. For de tradisjonelle og kjedelige kundene, tilbyr de mengder av skinn. Ellers er det nye instrumenter, brytere og digitale skjermer som dominerer. Alt er som man stort sett forventer, og man kjenner igjen mye av det fra Range Rover Velar.

Det som derimot overrasker er den nye motoriseringen. Vi regnet med en elektrifisert versjon i form av plug-in hybrid. Vi regnet også med en ny motor, men at den skulle være tre-sylindret, var ingen selvfølge. Den ladbare hybriden kommer først om et år, men i ventetiden får vi motorer med mild-hybrid teknologi.

Fra start av kan man velge mellom tre bensinalternativer med 200 hk, 249 hk eller 300 hk, og tre dieselalternativer med 150 hk, 180 hk eller 240 hk. Alle motorer har 4 sylindre, og mens den minste dieselmotoren leveres med manuell girkasse og drift på framhjulene, kan alle andre leveres med firehjulsdrift og automatisk girkasse.

De utvendige målene er ganske like utgående modells, mens akselavstanden har økt med 20 mm. Dette kommer baksetepassasjerene til gode, mens bagasjerommet har økt med forsiktige 16 liter.

Som ekte Range Rover klarer den vanndybde opp til 60 cm, og den har et system som automatisk leser hva slags underlag du kjører på, og justerer chassiset etter dette (Terrrain Response 2). Dermed kan du velge om du vil bruke den i skogen eller i byen.

Nye Evoque er også stappfull av annet utstyr som både sikrer mot uhell og gjør framferden mer komfortabel. Blant annet «Ground View»-teknologi, som gjør panseret gjennomsiktig så man har ekstrem god oversikt over hvor bilen er, og hva som skjuler seg rundt den. Dette ser man på digitalskjermen i midtkonsollen.

Det innvendige speilet kan forvandles til en HD videoskjerm hvis bagasje eller personer kommer i veien for utstyr bakover. Da tar et kamera på taket over, og man har likevel full oversikt bakover.

Evoque er klar for salg i England nå, mens den er på plass i Norge i mars/april neste år.

Foto: Jaguar / Land Rover