Lamborghini SC18 Alston er første bil ut fra Lamborghini Squadra Corse, og den kommer bare i et eksemplar, til en som har både nok Lamborghinier og nok penger.
Av Vegar Bjørge
Disse bilene som lages på bestilling og er svindyre, lages for å tilfredsstille kresne kunder. Derfor må de også være unike, eller i hvert fall så unike som mulig. Prislappen settes i ettertid. Man må først finne ut hvor dyr den ble å lage, og så plusse på en del i overskudd. Det er nemlig veldig lukrativt å lage slike type biler. Det begynner og bli en del av disse spesialversjonene fra Ferrari, McLaren, Bugatti og nå Lamborghini. Hyllevare blir det likevel aldri.
V12 motoren på 6,5 liter yter 770 hk / 720 nm. Toppeffekten hentes ved 8500 omdreininger, mens momentet er størst når man tår 6750 omdreininger. Dermed må man la turtallsnåla stå så høyt som mulig, for å få best mulig fart på doningen. Likevel er nok V12eren ganske hissig fra start, men noen sprinttider har vi ikke, men godt under 3 sekunder til hundre bør være mulig.
Alt er av lettmaterialer, både utvendig og innvendig. Luftinntak og spoilere rundt hele bilen er hentet fra motorsport, mens dekkene fra Pirelli er spesialtilpasset bilen. Forøvrig er størrelsen 20″ foran og 21″ bak. Spoileren er, som det meste annet, i karbonfiber og justerbar for å få optimal downforce.
En spesiell bil trenger også en spesiell farge. Grigio Daytona Grå med røde dekaler kler bilen godt. Innvendig er det sort Alcantara med røde sømmer.
Lamborghini SC18 Alston kan kjøres på gate, men er laget for bane. Derfor ligger den 109 mm unna asfalten, noe som må sies å være ekstremt lavt.
Foto: Lamborghini