Hjem Nyheter BMW X7

BMW X7

BMW fornyer X-serien sin, og noen hull har blitt fylt igjen. X2 er nesten helt fersk, X3 og X4 likeså, mens X5 er klar i løpet av året. Nå får de selskap av X7.

Av Vegar Bjørge

Den er stor og luksuriøs. Elegant vil også noen si. Rette linjer, store hjul, litt firkanta i formen. Etter min mening er det først når SUVer blir riktig store at de også blir stilige. X7 er et bevis på dette.

Den største grillen BMW har, sitter i fronten på X7. Lyktene er smalere enn vi er vant til, og kan leveres med laser-teknologi. Lyskjeglen blir da på hele 600 meter. Regn med brukbart lys også i standard form.

Høy og bred med feite bakskjermer, det er slik bil man vil ferdes i. 180,5 cm til taket tyder på en vanskelig vaskejobb, om man vasker for hånd. Fra gulvet og ned til bakken er det hele 22,1 cm, et godt trappetrinn med andre ord. 20″ hjul er en selvfølge for at det i hele tatt skal se smart ut, men både 21″ og 22″ kler bilen enda bedre.

515,1 cm lengre bak avrundes det hele med en elegant, kanskje litt klassisk hekk. Kromlista tvers over bakstussen har man plukka fra 7-serien. Krom finner man i mengder også andre steder på X7, og det er med på å gi det kostbare inntrykket.

Man må ha litt penger skal man ha råd til nye X7. Den begynner på 1 278 500 kroner, og da kjører man en xDrive 30d. De som kjenner BMW skjønner da at det handler om en diesel sekser på tre liter, og effekten er 265 hk / 620 nm. Skal man ha bensin er det xDrive 40i som gjelder. Den har 340 hk / 450 nm og koster 1 336 000 kroner. Foreløpig toppmodell er xDrive M50d. Med 400 hk / 760 nm, skal den store SUVen gjør sprintøvelsen til 100 på imponerende 5,4 sekunder. Pris er da 1 532 600 kroner. Disse prisene er bare en pekepinn på hvor det hele starter. Man legger selvfølgelig på noen hundre tusen i ekstra utstyr, så man stikker seg litt ut i trafikken. Alle motorene leveres med 8 trinns Steptronic automat som standard.

xDrive 30d og xDrive 40i leveres med en egen off-road pakke som gir spesialisert kjøremodus for off-road kjøring. xDrive M50d får en M-Sport pakke som skal gi mer sportslige kjøreegenskaper.

Det blir nok ikke så mange som tar med sin X7 til Nurburgring for å jage rundetider, men X7 har et understell som gir muligheter for fine kjøreegenskaper. Den adaptive luftjæringen på både for og bakaksel, kan regulere høyden med 80 mm (40 mm ned og 40 mm opp).

X7 er tilgjengelig som 7 seter, men kan også konfigureres som 6 seter, 5 seter og 4 seter. En allsidig og familievennlig bil med andre ord. Den kommer standard med 7-seter, men man får også en utgave hvor man har separate stoler på midterste seterad. Uansett hva man velger, kan seterad nummer to flyttes bakover med 14,5 cm. Da får man limousine plass i baksetet, og plutselig er bilen også for statsoverhoder og direktører. Da er det en selvfølge at bakdørene er større enn de foran.

Bagasjeplassen er 326 liter med alle 7 setene i bruk. Dette øker til 722 liter med 5 seter i bruk og 2120 liter om man har felt ned både 2. og 3. seterad.

Man får bilen i tre eksteriørpakker. Standardpakken har mye krom og elementer som fremhever det klassiske, Design Pure Excellence blir mer luksuriøs, mens M-Sport gir den et sportslig uttrykk.

Standardutstyret på X7 inkluderer blant annet Live Cockpit med digital instrumentering, skinnseter, 3-delt panorama tak, luftfjærer, ambient interiørbelysning, fire-soners klimaanlegg og nøkkelfri betjening. I tillegg har man alt man kan tenke seg av førerassistenter og sikkerhetsassistenter.

Selv om standardutstyret er omfattende, blir tilvalgslista meget lang. Her kan man blant annet velge Sky Lounge der panoramataket lyses opp med LED i et mønster av 15000 punkter. Man har også flere valg av musikkanlegg, selv om standardanlegget er av det påkostede slaget. Man kan velge proffesjonell bakseteunderholdning, noe som er perfekt om man velger 6-seteren. I tillegg er det mange interiørdetaljer, felgvarianter, tekniske løsninger og annet man kan velge til.

BMW X7 blir lansert i mars 2019, men kan allerede nå bestilles hos norske BMW-forhandlere.