Nissan fornyer den populære crossoveren. Ny motor, girkasse og infotainment gjør Qashqai mer aktuell enn noensinne.
Av Vegar Bjørge
Nissan selger biler som aldri før, og Nissan kan ha årets mest solgte bil når 2018 renner over til et nytt år. Leaf er selvfølgelig storselgeren, men Qashqai er også populær, og nå kan den få enda flere fan.
Den kommer ikke til å ta opp kampen med Leaf om å bli Norges mest solgte bil. Den kan nok heller ikke hamle opp med Volkswagen Golf, men at den kommer til å fortsette og selge bra, skal vi ikke betvile. Med ny moderne motor, girkasse som står i stil og oppgradert intertainment, skal man kunne ta opp konkurransen med de fleste.
For å starte med motorene, så er det en ny 1,3 liters bensin som gjelder. Den kommer med to effektutgaver, en på 140 hk og en på 160 hk. Motoren er utviklet i samarbeid med Renault-Nissan-Mitsubishi og Daimler og skal redusere drivstofforbruket og CO2-utslippet. Dreimomentet spenner fra 240 nm til 270 nm.
Jean-Philippe Roux, General Manager, Crossovers, Nissan Europe, sier: «Lanseringen av denne helt nye 1,3-liter motoren passer perfekt på dagens marked og oppfyller kundekravet om en svært effektiv bensinmotor med enestående kjøreegenskaper og drivstoffeffektivitet.»
Man får også en ny girkasse til Qashqai. Det er en 7-trinns dobbelclutsjkasse som leveres til 160 hesteren som tilvalg. Denne girkassen er nesten like sparsom på drivstoffet som den 6 trinns manuelle girkassen. Den største motoren, som erstatter 1,6 literen med 163 hk, bruker 0,55 l/mil med dobbelclutsjkasse, mens den skal bruke 0,53 l/mil med manuell girkasse. CO2-utslippet er 122 g/km og 121 g/km. Målingene er etter NEDC-BT.
Sammen med ny motor kommer også nytt infotainmentsystem. Selv om skjermen er like liten som fører, blir det færre knapper og forholde seg til. 7″ skjerm er ikke mye å skryte av, men bak skjermen skjuler det seg et oppgradert Nissan Connect-system. Nå får man Android Auto, Apple Car Play, Premium Traffic fra TomTom, Stemmegjenkjenning, Personliggjøring, Finn bilen, App for dør-til-dør-navigasjon og annet nyttig og mindre nyttig småsnacks.
Denne nye 1,3 liters motoren debuterer først i Qashqai, men kommer etterhvert i flere modeller hos både Renault, Mitsubishi, Nissan og Mercedes.