Infiniti skal elektrifisere sine modeller fra 2021 og fremover, og på bilutstillingen i Paris viser de en sportsbil med Formel 1 teknologi.
Av Vegar Bjørge
«Infiniti har nådd en ny milepæle på sin vei til elektrifisering, bygd på styrkene og suksessen av den ekspertisen som Renault-Nissan-Mitsubishi alliansen innehar når det gjelder elektriske biler. Derfor kan Infiniti vise Project Black S, en super prestanda prototype med F1 teknologi som et resultat av samarbeid innen alliansen», sier Roland Krueger, styreformann og Global President for Infiniti.
I Geneve i 2017 viste Infiniti Project Black S i samarbeid med Renault Sport Formel 1 team. Videreutviklingen av denne modellen er resultatet av hva vi får se i Paris.
Elektrifisering er en selvfølge, og sammen med en VR30 3,0 liters V6-motor, yter prototypen 563 hk. Bensinmotoren alene står for 400 hk takket være bruk av dobbelturbo. Sprinten til 100 skal gå på under 4,0 sekunder.
Som en Formel 1 bil vil prototypen lade kraft til batteriet via bremsing og varmen fra eksosen, og dermed får bilen energi både når den bremser og når den akselererer. Formel 1 fans har blitt vant til MGUer og MGU-Ker, og prototypen har tre av den første og en av den siste. MGU-H er det derimot to av. Holdbarheten bør man forvente er bedre enn i en Formel 1 bil.
Bakvingen er også en teknisk finurlighet fra Formel 1. Den har ganske lik aerodynamikk som Renault Sports Formel 1 «Monza»-vinge. Dette er en vinge som Formel 1 teamet bruker på de raske banene, for å få litt lavere downforce. I en produksjonsbil vil likevel effekten på bakpartiet bli enormt.
Prototypen bygger på Infiniti Q60 Red S, og har som i 2017, fått en god overhaling av Renault Sport Formel 1 team. Vi kan nok forvente en coupe i fremtiden med noe lignenden motorisering som denne prototypen, og Infiniti påpeker at modellen er en testbenk for fremtidig modeller fra alliansen.
Premieren skjer 2. oktober på bilutstillingen i Paris.