Seat Tarraco er den tredje SUVen fra Seat, og med denne når de familier med behov for plass. Den leveres tidlig i 2019, og viser nytt designspråk for kommende Seat modeller.
Av Vegar Bjørge
En stor SUV selger, og Tarraco blir konkurrent med VW Tiguan Allspace og Skoda Kodiaq. Likheten med disse bilene burde være mange, men Seat har klart å lage designelementer som skiller den fra konsernsøsknene. Det ser absolutt lovende ut, og kan bli en suksess.
Tarraco er oppkalt etter Middelhavsbyen Tarragona, et historisk kultursenter med imponerende arkitektur. Byen ligger i Katalunya og har et yrende folkeliv, særlig om sommeren.
Den nye SUVen er som sagt SUV nummer tre i rekken hos Seat, og vil bli merkets nye flaggskip. Det er lagt ned mye arbeid i å få den så elegant som mulig. I tillegg har man ønsket et premiumpreg på bilen, så materialer er valgt med omhu.
Designretningen er ny, og skal vise vei for fremtidige modeller. Linjene er ikke like kantete som man er vant til, slik som på Arona og Ateca, de to andre SUVmodellene hos Seat. Grillen har blitt større og sekskantet, mens lyktene har blitt smalere og kjennetegnes av distinkte LED-linjer. Langs siden finner man konsernlikheter, og det har kanskje ikke vært noe behov å forandre på vellykket design? Bak fortsetter trenden med smale lykter, og man har en lyslist tvers over hele bakenden. Ellers har man fått på plass sorte skjermkanter, sorte detaljer nederst både foran og bak, og store hjul slik alle SUVer bør ha.
Selvfølgelig plukker Seat fra konsernhylla, og derfor kan man kjenne igjen litt Volkswagen innvendig. Skjermen har blitt plassert høyere enn hos Volkswagen og Skoda, og ligger utenpå dashbordet i stedet for innfelt. Instrumenteringen foran føreren er full digitalisert, og det ser stilig ut sammen med treinnslag i dashbord og dører. Setene har stoff eller skinn avhengig av hvilken utstyrsvariant du velger. Man kan velge mellom Style og Xcellence.
Utstyret er omfattende og alt av nødvendig sikkerhetsutstyr og førerassistenter er på plass. Man kan også styre multimediaanlegget med håndbevegelser om man velger tilleggsutstyret Navigasjon +. Selvfølgelig er tilkoblingsmulighetene formidable og man kan også lade telefonene sin trådløst, noe man forventer i dagens moderne biler.
Størrelsen er veldig nær Volkswagen Tiguan Allspace og Skoda Kodiaq, det vil si 473,5 cm og høyden er 165,8 cm. Den er ganske bred uten at Seat oppgir tall, men regn med rundt 188 cm, så er vi nok ikke langt unna. Bagasjevolumet med 5-seter i bruk er 760 liter, og feller man alle setene kan man laste 2000 liter, noe som gjør den til en av klassens største.
Motoralternativene ved lansering er fire, to bensinalternativer og to dieselalternativer. Den minste bensinmotoren, 1,5 TSI og 150 hk, får framhjulstrekk og manuell girkasse med 6 trinn, mens den større 2,0 TSI og 190 hk, får firehjulsdrift og 7-trinns DSG-girkasse. 2,0 TDI har 150 hk eller 190 hk, og på minstemann kan man velge hva man ønsker av drift og giring. Den sterkeste dieselmotoren har firehjulsdrift og 7-Trinns DSG-girkasse som standard. Det kommer også en ladbar hybrid inne to år.
Et oppgradert Dynamic Chassis Control sitter nå på Tarraco, og dette skal gi bedre sportslige egenskaper på svingete veier, mens man opprettholder god komfort på langkjøring. Man kan stille den manuelt mellom flere Mode, eller man kan la systemet ta hånd om innstillingene automatisk etter kjørestil.
Tarraco leveres til kunder tidlig 2019, og om man skal dømme etter hva Seat gjør om dagen, blir også Tarraco en salgssuksess. På årets første åtte måneder har Seat solgt nesten 400 000 biler verden over.