Hyundais største SUV er helt ny og en drøm for familien med store plassbehov og sans for komfort og sikkerhet. Når plugin-hybriden etterhvert kommer, kan dette bli riktig så interessant.
Av David K Andersen, foto: David K Andersen/Hyundai
En stor SUV som dette er drømmen for mange familier med behov for skikkelig plass til både folk og bagasje. Biltypen er i tiden, folk elsker SUV. Og så kan du altså få plass til opp til syv personer, alternativt fem pluss masse bagasje.
Santa Fe har hengt med siden 2001, og med denne nye modellen, er vi inne i fjerde generasjon. Vi testet utgående generasjon i 2015, og kom til at vi hadde sans for designen, men at den kanskje ikke utmerket seg spesielt på andre områder.
LES TEST AV 2015 HYUNDAI GRAND SANTA FE VAREBIL HER!
Om utgående modell så bra ut, er det ikke dårligere stilt med denne nye, som til tross for at de største markedene befinner seg utenfor Europa, faktisk er tegnet her. Som populært er for tiden, er grillen mer vertikal og panseret mer horisontalt. Det betyr at bilen ser betydelig mer muskuløs ut. Større og tøffere på en måte.
Grillen har definitivt særpreg, selv om den kan minne om visse Audier og litt om Infiniti. Jeg synes spesielt lys-oppsettet gjør Santa Fe fin i fronten. Du har smale enheter øverst for kjørelys, og større enheter lenger ned for hovedlys. Her er det stilig LED-signatur, og det er tøft mer klare glass og avanserte lyskontruksjoner bak dem.
Mens vi er på lys: De bak har 3D-design og ser både avanserte og eksklusive ut. Hyundai har dessuten gitt karosseri-pressene sine langt større utfordringer enn tidligere. Legg merke til alle profilene, for eksempel skjermbredderne, panseret og sidene. Moderne produksjonsmetoder gjør slik design mulig – kult.
Stor og fleksibel på innsiden
I motsetning til utgående modell, som kom i både lang (Grand) og kort utgave, har nye Santa Fe bare én størrelse. Sammenlignet med den gamle grunnmodellen, vokser den 7 cm på lengden og 6,5 på akselavstand. Bakkeklaringen øker samtidig med 5 mm.
Mest imponerende på den praktiske fronten, er utvilsomt baksetet. Der er plassen god i alle retninger, men det er komforten og fleksibiliteten som virkelig skiller seg ut. Selve setet føles påkostet i utførsel med god sittepute, og så er det regulerbart både forover og bakover, og i ryggstødet. Det betyr at dersom du ikke bruker den tredje seteraden, og heller ikke trenger all potensiell bagasjeplass, kan to voksne sitte særdeles tilbakelent og komfortabelt her.
Den bakerste raden byr naturligvis på mindre plass, men funker som normalt til kortere turer og helst for barn. Fellingen av baksetene skjer for det meste elektrisk, og konstruksjonen er smart – seteputen forsvinner ned samtidig som ryggstødet legges forover, slik at mest mulig plass frigjøres, og bagasjeromsgulvet blir flatt.
Det er dessuten egen klimasone bakerst, og godt med smarte detaljer for familien, som eksempelvis både USB-uttak og 230V stikkontakt i baksetet.
Uten at Santa Fe nødvendigvis viser til de største tallene på papiret når plassforholdene måles, er det viktig å få med seg at dette virkelig er en stor bil, som byr på helt andre innvendige muligheter enn eksempelvis Toyota RAV4 i klassen under. Den føles også større, luftigigere, og med mer fleksibilitet enn en bil som VW Tiguan Allspace.
Bagasjerommet tar 625 liter i 5-seters versjoner, og 547 som 7-seter. Med tre rader på plass er det ikke igjen all verdens bagasjeplass, men kabin-kofferter og litt annet går inn. Forresten skjønner bilen selv om det er nok plass til å åpne den elektriske bakluka – både i bakkant og over.
Ergonomisk og stilig
På førerplass er forbedringene massive mot forrige generasjon. Kvalitetsfølelsen er om ikke uten videre best i segmentet, så i alle fall svært god. Det er benyttet myke materialer/skinn-imitasjon mange steder.
Designen er dessuten relativt frisk også på innsiden, hvor blant annet linjen fra nedsiden av sidevinduene dras i store buer forover over dashbordet. Stilig og karaktérfullt. Du kan spe på følelsen ved å velge mellom fire ulike fargekombinasjoner i skinn og trekk. Jeg synes spesielt muligheten for kombinasjonen mørk rød og sort ser stilig ut – hever det hele ytterligere.
Forsetene er betydelig mer påkostet enn tidligere enten du ser på dem eller plasserer deg selv der. Skinnet fremstår ganske høyverdig, du har fin sidestøtte og stoppingen i setepute og rygg gir godt inntrykk. Sidestøtten i seteputen er muligens i smaleste laget for de brede blant oss, men det er eneste potensielle minuspunkt.
Sittestillingen er relativt høy, dette er ikke en SUV du kommer ned på gulvet i, men det er ok. Du føler nemlig fortsatt at du sitter i bilen og ikke på den, så da er nytten gjort. Og så lenge teleskopjusteringen av rattet er som den er, finner du en fin kjørestilling her.
Ergonomien er enkel og grei som alltid i Hyundai, du trenger hverken mye tid eller oppslag i instruksjonsboken for å forstå hvordan du operer kjørecomputer eller andre mer avanserte funksjoner.
Infotainmentskjermen på 8 tommer er enkel å bruke, spesielt med hurtigknappene og hjulene på siden. Jeg synes imidlertid ikke installasjonen ser spesielt bra ut – det blir litt i meste laget med oppstikkende og ganske tykk skjerm som i tillegg har knapper ved siden av. På den annen side er den ikke bare enkel å bruke, men siden plasseringen er høy trenger du ikke ta blikket ned, og dessuten befinner den seg greit innenfor rekkevidde når du skal trykke på den.
Utstyrsnivået er som forventet høyt, blant annet med kjøling i seter, stort hesup-display i farger i frontruten (ikke på plate), trådløs lading av mobilen og egentlig alt du kan tenke deg.
Nyvinninger på sikkerhet
På sikkerhet, er det ikke dårligere stilt. Snarere tvert imot, for her er det til og med nyvinninger å finne. For eksempel har systemet som leser trafikken bak bilen fått nye oppgaver. I Santa Fe kan du nemlig ikke åpne bakdørene dersom det kommer en bil kjørende og den ligger an til å kunne utgjøre en fare for personen som skal gå ut av bilen. Da låses rett og slett bakdørene. Samme funksjon er koblet til for-dørene, men her låses de ikke, du bare får et varsel om at det kommer bil opp bakfra.
Varslingen for kryssende trafikk bak er også oppdatert og aktiverer nå bremsene og stopper bilen dersom du forsøker å rygge ut av en luke og det kommer en bil kjørende. Ellers er naturligvis alle andre systemer på plass også. Som autobrems med fotgjenger- og syklist-leser, adaptiv cruisekontroll med køfunksjon, filholder og styrehjelp ved behov for unnamanøver.
Komfortabel på veien
2,2-liters dieselen kjenner vi fra før, den er på 200 hestekrefter og solide 440 Nm. Litt bråkete i kald tilstand, men så snart den får litt varme, og du kommer opp i fart, er den stille nok, og vibrasjonene forsvinner. Santa Fe er ingen racer med denne motoren, men den er sterk nok både om du vil dra tunge lass, eller du skal kjøre forbi.
Konsernets nye egenutviklede 8-trinns converter-automat («vanlig» type, altså ikke trinnløs eller med to-clutch-system), girer mykt og effektivt. Optimalisering mot motor og dine kommandoer via gasspedalen er god, slik at du enkelt og intuitivt kjører mykt og effektivt.
Forbruket er, i henhold til den gamle og ikke så realistiske NEDC-standarden, oppgitt til 0,61, mens det ifølge nye WLTP, skal ligge pluss/minus 0,7 liter pr mil på blandet kjøring. Regn med noe sånt – kanskje litt til.
Foreløpig har vi ikke testet HTRAC, det nye firehjulsdriftsystemet, på glatt føre eller løst underlag, men det fordeler krefter kontinuerlig automatisk i henhold til hvordan føret er og kjørestilen din. I tillegg til å være effektivt på vanskelig føre, skal evnen til å fordele kreftene gjøre Santa Fe mer dynamisk og intuitiv i vingene også på tørr asfalt.
Uten at bilen virker spesielt sportslig i svingene, styrer den likevel effektivt og naturlig inn og gjennom dem, vi regner med HTRAC har litt å gjøre med det. Det samme har nok endringer i chassiset mot tidligere og mot Kia Sorento som den deler plattform med.
Nye Santa Fe føles nemlig mer snerten og lettkjørt enn størrelsen skulle tilsi, enten du manøvrerer inne i byen eller fyker fra sving til sving på landeveien.
Og sannsynligvis viktigst: Komforten er alltid høy. Uten å bli gyngete eller spesielt myk, tar den opp dårlig vei på fin måte. Med litt storbil-aktig flyt på landeveien og godt dempet støynivå, er det nok fint å kjøre langt i Santa Fe.
Konklusjon
Det er ikke så lett: Nye Hyundai Santa Fe er en fantastisk familiebil med skyhøyt sikkerhetsnivå, smarte praktiske løsninger, masse plass, moderat drivstoff-forbruk, høy komfort og tonnevis av utstyr. Høres ikke det bra ut? Ikke for myndighetene, som straffer modellen med tunge avgifter – den er ikke elektrifisert må vite. Dermed blir prisen, til tross for at alt tenkelig utstyr er inkludert, drøy for mange av dere som trenger en sånn bil mest. Vi håper den kommende hybriden løser utfordringen.
Eksteriørbilder fra Hyundai:
Data:
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD automat panorama | |
Pris fra | 790 900 |
Pris testbil | 790 900 |
Motortype | R4 diesel |
Motorvolum ccm | 988 |
HK o/min | 200 3 800 |
Nm o/min | 440 1 750 – 2 750 |
Sek. 0-100 km/t | 9,4 |
Topphastighet km/t | 203 |
Forbruk blandet l/mil | 0,67 – 0,73 WLTP |
Utslipp CO2 g/km | 179 – 193 WLTP |
Egenvekt kg | 1 970 |
Tilhengervekt kg | 2 000 |
Bagasjerom liter | 547 – 1 695 |
Lengde mm | 4 770 |
Bredde mm | 1 890 |
Høyde mm | 1 680 – 1 705 |
Akselavstand mm | 2 765 |