Opel kommer med et nytt og spennende konsept. Kompakt, stilig og elektrisk, ja det blir nok slogan for flere enn Opel, for fremtiden er visst sikret for slike type biler.
Av Vegar Bjørge
Nå må jeg ærlig innrømme at GT X Experimental ser bra ut. Designen er forsiktig retro med masse moderne elementer. Fronten skal vise Opels nye ansikt.
Den ser ganske så tøff ut med skjermutbyggere, sort panser og gul stripe over vinduene. Litt 70-tall på en moderne måte. Hjulene ser enorme ut, men er bare 17 tommere, noe designerne har jobbet mye med for å få til.
Lengden er 406 cm, bredden er 183 cm. Med hjul i hvert hjørne har akselavstand blitt 262,5 cm. Den kompakte SUVen har fått neste generasjon Litium-ion-batterier på 50 kWt. Den har også selvkjøring nivå 3, noe som betyr at den gjør de aller fleste kjøreoppgaver selv, men fører må være klar til å bryte inn om det skulle oppstå spesielle situasjoner.
Selv om formen gir inntrykk av coupe, er det føreren og passasjerene som er i sentrum. De skal ha god plass, selv om målene er kompakte. Ut- og innstigning skal være enkelt, takket være bakdører som kan åpnes 90 grader. Utstrakt bruk av glass bidrar også til økt romfølelse.
Vi har skrevet om denne elektriske bilen før, og da la vi også vekt på den nye fronten. Den skal nå være et kjennetegn på Opel sine kommende modeller, og Opel har to linjer som skal møtes i Opel-merket, eller blitzen, som den også kalles. Opel Compass kalles disse to linjene, hvor den ene går horisontalt i fronten, mens den andre går vertikalt over panseret og finner veien til bakenden.