Den er ikke langt unna, og testes nå for fult både på landevei og bane. Alt tyder på at det legges vekt på sportslige og dynamiske kjøreegenskaper. Nye BMW 3-serie blir bedre enn noen gang.
Av Vegar Bjørge
Det er 7. generasjon av 3-serien som nå er på gang, og siden den kom i 1975, har den vært synonymt med kjøreglede. Nå satses det for fullt fra alle kanter på de samme kjerneverdiene, altså sport, plass og design, og det er vanskeligere enn noen gang å være i tet. For BMW er det ikke bra nok å være nest best, og derfor brukes det mye tid til testing på Nürburgring.
– BMW 3-serie har i en årrekke vært selve målestokken for kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet. Nå ligger lista for å levere klassens sportsligste modell høyere enn noen gang. En helt ny generasjon BMW 3-serie utfordres av både forventninger og forpliktelser, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.
Vektfordeling 50/50 mellom for- og bakaksel er en selvfølge, og de fleste forventer lavere vekt. BMW har senket vekten på nye 3-serie med inntil 55 kg, alt etter hva slags modell du velger. Tyngdepunktet er senket med omtrent 10 mm og sporvidden er økt, så det ligger en god basis for sportslige kjøreegenskaper.
Understellet er også nytt med innovativ dempersystem. Ujevnheter og vibrasjoner blir nøytralisert bedre enn noen gang, og dempersystemet har gitt utviklerne muligheter til å optimalisere kjørekomforten. Et helt nytt sportsunderstell blir også tilgjengelig.
På motorsiden kommer det en oppgradert 4 sylindret motor som gir mer effekt enn noen gang i en 4 sylindret motor som er brukt i en serieprodusert bil fra BMW. I tillegg reduserer man drivstofforbruket med omtrent 5 prosent. Steptronic girkassen med 8 trinn har også fått en gjennomgang og bidrar til lavere forbruk.
Foreløpig har vi bare bilder med en maskert BMW 3-serie, men man får likevel en liten pekepinn på hvordan bilen skal se ut. BMW kommer med flere opplysninger og bilder i nær fremtid.