Vi har skrevet om Stinger sine retro-Porscher, men det er flere som kan bygge seg tilbake til fortiden. Autoart og Porsche-spesialist Paul Stephens gjør sine saker bra.

Av Vegar Bjørge

De tar den ikke helt ut engelskmennene, og virker litt mer konservative. Likevel bruker de alle kunstens regler for å få moderne Porsche 911 til å se ut som veteraner. Sist ut er en Limited Edition Le Mans Classic Clubsport.

For å holde vekten så lav som mulig, noe som er nødvendig med løpsbiler, så er tak, panser og støtfanger i lette materialer. Vinduene er i polycarbonate, et plastmateriale som er spesielt lett. Videre er også understell og fjæring av den lette sorten, samtidig som motoren er bygget opp med godis fra motorsport.

Vekten er imponerende lave 970 kg, og selv om effekten fra den luftkjølte Boxersekseren på 3,4 liter ikke er mer enn 300 hk, gjøres sprinten til 60 mph (96 km/t) på 4,4 sekunder.

10 eksemplarer skal bygges og de leveres 2020. Prisen er rundt 250 000 pund, alt etter hvordan du vil ha bilen, og alle leveres på Le Mans Classic 2020. Man kan velge mellom to utgaver, Lightweight eller Touring. Touring veier 100 kg mer.

Er du interessert i et eksemplar, må du bestille innen utgangen av august 2018, og betale inn halvparten av prisen i depositum. Det kan være greit å vite at bilen har 3 års garanti eller 60 000 miles, og serviceintervaller pr 12000 miles.

Foto: Paul Stephens