Mazda 6 har gjennomgått sin tredje og hittil største oppdatering. Er det nok til å holde liv i den seks år gamle modellen en stund til?
Av David K Andersen
Stilig, sportslig, praktisk og med gode drivlinjer. Det har aldri vært vanskelig å finne gode sider ved Mazda 6. Samtidig kjemper den etter hvert i motvind, som alle i mellomklassen. For i Norge skal det gjerne være elektrifisert. Og over hele Europa spiser SUVer og crossovere av 6erns segment.
At bilen, om Mazda gjorde ting som de fleste andre, snart er moden for utskifting hjelper muligens heller ikke situasjonen, og konkurransen er fortsatt tøff. Opel Insignia er sterk og selger bra også i Norge, Peugeot 508 er rett rundt hjørnet i helt ny utgave, og Passat og Mondeo er såklart alltid der.
Ikke de beste forutsetningene med andre ord. Men så er ikke Mazda som alle andre – det hjelper nå.
Fortsatt sjef på veien
Ta kjøreegenskapene for eksempel – merkets kjennetegn på tvers av modellporteføljen.
I denne så langt største oppdateringen av modellen – Mazda omtaler bilen som ny – er ikke chassiset der de største endringene befinner seg, men som ventet, er det utført finjusteringer. G-Vectoring Control, introdusert ved forrige oppdatering (les mer her) beholdes, det samme gjør såklart MacPherson-opphenget foran og multilink bak.
En del forandringer er imidlertid å finne. Den ytre innfestingen av styrestagene er senket, mens de nedre stagene er hevet, for å skape mer lineær styrefølelse. Stabstagene har også annen innfesting, demperne er kraftigere, og mer til.
I denne oppdateringen er de fleste endringene gjort for å skape bedre komfort, men de skader ikke kjørefølelsen heller.
Den er som før glimrende, blant er styringen suveren, den er både direkte, og som endringene antyder svært lineær. I praksis styrer derfor bilen raskt og villig inn i svingene, og så lenge du ser langt forover og planlegger svingen slik du skal, gir du i praksis bare ett styre-input, og det er det. Alltid et tegn på gjennomført chassis, og dessuten temmelig tilfredsstillende å oppleve.
Selv om den har blitt noe tyngre, føles bilen fortsatt svært lett på tå ved aktiv kjøring på svingete veier – forskjellen mot de fleste konkurrentene er bemerkelsesverdig. Mazda 6 liker svinger, og siden den er flink til å formidle hva som skjer mellom dekk og asfalt til deg som sitter bak rattet, nyter også du aktiviteten.
Så bra er Mazda 6 på veien, at det er like naturlig å tenke på BMW 3-serie eller Jaguar XE, som konkurrentene fra folkmerkene.
Vokser på komfort
De fleste chassis-oppgraderingene er gjort for bedring av komforten. Eksempelvis skal hjulbevegelsene være mykere i hele fjæringsveien, og de nye demperne og stabstag-innfestingene skal sørge for bedre evne til å fange opp små ujevnheter.
Det er vanskelig å si hvor stor forskjell det er mot utgående versjon ute å kjøre de back to back, men samtidig nokså enkelt å kjenne at denne bilen føles betydelig mer voksen, solid og rolig på veien. For selv om den lekne følelsen på svingete veier er beholdt, er – hva skal vi si – den litt tynne følelsen i gamle 6, borte her. Bilen føles nå mer påkostet i måten den kjører på. Kanskje litt mer tysk.
Til det, kommer betydelig redusert støynivå. Hjulhusene er bedre isolert, gulvplatene tykkere, karosseri-åpningene både færre og mindre, og taket mer støyabsorberende. Plutselig går Mazda 6 fra å oppleves som i overkant støyende til å bli bemerkelsesverdig stille, selv i høyere hastigheter. Dette er virkelig en stor forandring mot utgående modell.
Ytterligere komfortøkende, er helt nye forseter. De er bredere enn før, og har mer stopping. Dessuten kommer skinnsetene med kjøling i tre hakk, hvor luften i stedet for å blåses inn i setet, trekkes ut, slik at også fuktighet fjernes i kontakten mellom deg og setet. I 35 grader på Mallorca, der presselanseringen forgikk, imponerte funksjonen stort – dette er av de bedre løsningene på markedet.
Setene i seg selv matcher ikke nødvendigvis de beste i klassen (Opel) generelt, men er likevel betydelig mer komfortable enn tidligere. Ørlite mer justeringsmulighet nedover, og litt mer teleskop på rattet hadde gjort seg, men kjørestillingen er likevel svært god.
Helt nytt dashbord
Størst blant nyhetene er utvilsomt interiøret, hvor praktisk talt hele dashbordet er helt nytt. Designen er forenklet og gjort renere, og med mer horisontalt preg slik at den føles bredere og litt mer luftig. Her er det noen virkelig fine detaljer å legge øynene på. For eksempel de ytre luftdysene, hvor design og utførelse er glimrende.
Det samme er materialbruken, særlig i den nye topputgaven «Signature Pack», som er et tilvalg på toppen av øverste utstyrsversjon Optimum. For 9 900 kroner får du sort innertak, Nappa skinnseter og detaljer, ekte japansk Sen-tre i listene og dessuten et spennende nytt tekstil-materiale tvers over dashbordet og i dørsidene. Det fremstår nokså likt semsket skinn, men er altså tekstil – visstnok benyttet i moteverden en stund, men her for første gang i interiøret på en bil. Farge og tekstur er svært vellykket.
Dermed har Mazda 6 virkelig tatt syvmilssteg på kvalitetsfølelse. Helt premium er det naturligvis ikke, men veldig bra og dessuten nokså spesielt med disse alternative materialene og gode muligheter på fargevalg.
Ergonomien er lett å kjenne igjen fra før, blant annet er rattet med tilhørende knapper det samme. Instrumentene er imidlertid helt nye, i midten finner du nå en digital skjerm på 7 tommer som huser speedometeret, og hvor du kan få opp diverse annen informasjon. Turteller og andre deler forblir analoge, men det hele er særdeles stilig integrert og gir et ryddig og gjennomført inntrykk.
Infotainmentskjermen i midten vokser til 8 tommer, og får dessuten Apple Carplay og Android Auto. Menyer og den slags er som før, altså enkle å kontrollere via styringsenheten mellom setene. 360-graders kamera er nytt nå og fungerer fint, du kan også velge å se bilder fra de ulike kameraene rundt bilen eksklusivt. Oppløsningen på ryggekameraet er imidlertid ikke imponerende.
Headup-displayet mister platen det tidligere ble vist på, og er nå direkte oppe i frontruten. Fungerer svært bra.
Oppdatering for WLTP gir mer effekt
For å møte ny strengere målestandard, gjør Mazda større eller mindre endringer på samtlige motorer. Dieselen, tidligere på 175 hestekrefter, får SCR-rensing med AdBlue og øker til 184 hester og hele 445 Nm.
Jeg testet motoren i kombinasjon med firehjuldrift og automat, og dette er, og kommer ifølge Mazda Norge også til å forbli, det mest populære alternativet i Norge.
2.2-liters dieselen har bensinmotoraktig effektutvikling hvor den i stedet for å pøse på med enormt moment når turboen lader for fullt rundt 2 000 omdreininger for siden å gi opp nokså raskt, stadig dytter på med mer krefter akselerasjon jo høyere turtallet blir.
Når den samtidig låter mer som en sint bensinmotor enn en diesel under fullt pådrag, og ellers holder støy og vibrasjoner på et minimum, er det ikke vanskelig å like denne drivlinjen.
Automatkassen er den samme som før, så du finner «bare» seks trinn, men den girer desto raskere, mer kontant og fint, så det føles på ingen måte som noe negativt. Om du vil kan det gires med hendlene bak rattet, og gassresponsen er godt kalibrert mot motor og girkasse slik at bilen er presis og lettkjørt.
Tilgjengelig er også en to-liters bensinmotor på 165 hester og 213 Nm, mens den største bensinmotoren får en liten effektøkning opp til 194 hestekrefter. Dette er en glimrende motor med flott respons og god kjørbarhet. Dens eneste svakhet er at den ikke kommer med firehjulsdrift. Da må du på diesel.
Ja, og så kunne vi bensinhoder som alltid gjerne tatt 2,5-literen i kombinasjon med manuell girkasse, for å gjøre 6ern enda morsommere og mer involverende å kjøre. Men den muligheten finnes dessverre ikke.
Ny grill igjen
Utvendig sitter forandringene i fronten og bakenden. Ellers beholdes designen, med unntak av felgene som er nye.
Grillen har nytt og mye tøffere mønster, den har en fin kobberaktig farge, og er plassert lenger bak i rammen. Ganske mye tøffere enn før, og sammen med helt nye frontlys, er Mazda 6 både stilig og nesten litt konseptbil-aktig fremoverlent sett forfra.
LED Matrix med 20 dioder i hver lykt burde forresten sørge for godt vinterlys i Norge.
Bak er lyktene nye, også her med tydelig LED-signatur og det hele. Eksosutslippene er større, og mens stasjonsvognen har ny bakfanger, er hele stjerten på sedanen ny. Mer moderne og enda stiligere enn før.
Sikkerheten var god allerede tidligere, med de fleste aktive hjelpemidler på plass. Nå utvides funksjonene noe, blant annet ved at den adaptive cruisekontrollen virker helt ned til stillestående. Ellers har du selvfølgelig autobrems med fotgjengerleser, motorisert styring som blant annet hjelper til å holde deg i filen, skiltleser koblet opp mot cruisekontroll, og alt det andre som kreves for toppkarakter i dag.
Konklusjon
Det hjelper når veiegenskapene er så potente som her. Ikke bare gjør det bilgale motorjournalister glade, det både skiller Mazda 6 ut i mengden, og jeg tror du som kjøper en sånn bil vil sette pris på måten den kjører på selv om du ikke nødvendigvis er bilentusiast. Nyhetene dreier seg imidlertid mer om komfortsiden og interiøret. Begge får et betydelig løft, og gjør 6ern langt mer komplett som mellomklassebil. Grunnkonstruksjonens alder skjules enkelt, og bilen blir snarere mer attraktiv, og ikke minst komplett, enn den noen gang har vært.
Våre bilder:
Interiørbilder fra Mazda:
Eksteriørbilder fra Mazda:
Data:
Mazda 6 | Skyactive-G 2.5 stasjonsvogn | Skyactive-D 2.2 AWD stasjonsvogn |
Pris fra | Ukjent | Ukjent |
Motortype | R4 bensin | R4 turbo diesel |
Motorvolum ccm | 2 488 | 2 191 |
HK o/min | 194 5 700 | 184 4 500 |
Nm o/min | 258 4 000 | 445 2 000 |
Transmisjon | 6A FWD | 6A 4WD |
Sek. 0-100 km/t | 8,1 | 9,7 |
Topphastighet km/t | 223 | 212 |
Forbruk blandet l/mil | 0,68 | 0,54 |
Utslipp CO2 g/km | 156 | 142 |
Egenvekt kg | 1 466 | 1 635 |
Tilhengervekt kg | 1 500 | 1 600 |
Bagasjerom liter | 522 – 1 644 | 522 – 1 644 |
Lengde mm | 4 805 | 4 805 |
Bredde mm | 1 840 | 1 840 |
Høyde mm | 1 480 | 1 480 |
Akselavstand mm | 2 750 | 2 750 |