Hjem Nyheter Renault Megane R.S. TROPHY

Renault Megane R.S. TROPHY

Mer teknisk avansert enn noen gang, og tunet til nær det maksimale. Den ser ekstremt bra ut, og skal gå som en kule. Her er nye Renault Megane R.S. TROPHY!

Av Vegar Bjørge

Antall hestekrefter har økt til 300 og dreiemomentet er heftige 420 nm. Det er ganske utrolig hva teknikkerne hos Renault har fått ut av motoren på 1,8 liter. Motoren kan kombineres med manuell girkasse eller EDC-dobbelclutsjkasse. Den sistnevnte godtar 20 nm mer kraft enn biler med manuell girkasse.

Firehjulsstyring (4CONTROL) kjenner vi igjen fra før, og det har selvfølgelig også nye R.S. TROPHY. CUP-chassis er også en selvfølge, i tillegg til avanserte hydrauliske støtdempere. En mekanisk differensial fra TORSEN® skal hjelpe kreftene ned i bakken.

Eksosanlegget er helt nytt, og hjelper både til mer effekt og til råere lyd. Man har en mekanisk ventil som gir muligheter for å velge lydbilde fra motoren.

For å opprettholde det ekstremt sportslige preget må man også sitte riktig. Da er det det siste fra Recaro som gjelder (ekstrautstyr), med Alcantara for best mulig passform. Standardsetene er også sportslig og fleksibel i innstillingene. Man kan nå kjøre setet inntil 20 mm lenger ned enn tidligere, og dermed er vel alle her på bloggen tilfreds med seteinnstillingene på denne bilen.

Selv om Renault Megane R.S. TROPHY er tilpasset banekjøring, noe de ekstremt sportslige dekkene fra Bridgstone vitner om, skal den også være behagelig på vanlig vei. Utslippene fra motoren er innenfor de nye Euro6d-Temp-kravene fra EU. Forbruket skal være 0,81 l/mil ved blanda kjøring, mens CO2-utslippet er 183 g/km etter NEDC-standarden.

Utseendet er det ikke noe å si på, og 5-dørs karosseriet kler en slik type bil. Liquid Yellow karosserifarge kjenner man igjen fra Trophy-bilene og har blitt ikonisk. 19″ Jerez felger ser også riktig ut på bilen. Formel 1-striper er også kjennetegn på den nye bilen som helt klart kommer til å stikke seg ut på parkeringsplassen foran IKEA eller andre varehus.

Akselerasjonen til 100 er på imponerende 5,7 sekunder og toppfart på 260 km/t. Da er det bare å løpe og kjøpe!