50-års jubileet sammenfaller for Nissans GT-R-modeller og det italienske designhuset. Dermed slås kreftene sammen – her er utkommet.
Av David K Andersen
GT-R, som i sine første 30 år mest var forbeholdt japanerne selv, eller spesielt interesserte, ble den kjendis da Gran Turismo-spillene på Playstation tok av på 90-tallet. Plutselig fikk alle opp øynene for Nissans fantastiske sportsbil.
Det ble bruktimportert i hytt og gevær, R32, 33 og 34, før Nissan til slutt rakk å reagere på oppstandelsen og lansere dagens GT-R over større deler av verden. Det skjedde i 2007, så R35 har vært med oss lenge, om enn oppdatert i mellomtiden.
Men vi ønsker oss jo en ny en. Dessverre sier Nissan at denne prototypen ikke er neste generasjon GT-R, men det vil samtidig være naturlig å tro at en kommende ny modell kan ha fellestrekk med GT-R50.
Dette ser uansett unektelig bra ut. Den har med seg arven fra før, men ser jo langt slankere, lekrere og mer moderne ut en dagens utgave, som begynner å bli antydningsvis sidrumpa (alt er relativt).
Om du skulle tro det var Italdesign som har tegnet den, er imidlertid det feil. De har derimot utviklet den og de bygger den. Designen, er det Nissans egne studio i London og USA som står for.
Motoren er en modifisert og forsterket utgave av dagens 3,8-liter. Den yter her 720 hestekrefter og 780 Nm. Girkassen er fortsatt plassert bak, men er forsterket, mens hjulopphenget også er videreutviklet og forbedret.
På innsiden kan man nyte to ulike karbonfiber-typer i panelene, alcantara og det fineste italienske skinn (ifølge Nissan). Detaljer i gull går igjen fra utsiden, og knapper og brytere er racerbil-inspirert.