Når 6-serien erstattes, bringer det nye navnet mye arv med seg. Nye 8-serie gir også forventninger om mer sport i Gran Turismoen.
Av David K Andersen
Jeg var 13 år da BMW viste 8-serien på Frankfurt-utstillingen i 1989, og den blåste bakoversveis på et ungt bensinhode. På den tiden var den originale 6-serien iferd med å bli halvgammel, og var ikke så spennende lenger.
Så kom 850. Den var sinnssyk. Hvor kom dette designet fra? Ultramoderne, superstilig, helt ny i alt, men samtidig veldig BMW. Og for et interiør! Noe av det ypperste innen cockpit-design ever. 12 sylindre og 300 hestekrefter hadde den også. Jeg husker tydelig den dag i dag hvor sjokkert jeg var da de første bildene ble studert i Auto Motor & Sport og Teknikens Värld.
Jeg sier ikke at dagens 8-serie ikke er en design-fulltreff, men littegran må vi nok roe oss ned sammenlignet med den gang.
Det har både å gjøre med at vi allerede har sett BMW M8 GTE i diverse GT-racing rundt om (og den deltar naturligvis i helgens 24-timersløp i LeMans), og selvfølgelig det faktum at 8-serien i realiteten er 6-seriens arvtager og ikke noe helt nytt sånn sett.
For etter at den originale 8-serien ble lagt ned i 1999, er det 6-serien som har vært BMWs Gran Turismo. Den jobben har den gjort utmerket på alle måter gjennom to modellgenerasjoner. Samtidig har den også falt litt kort i begge ender av spekteret. Altså en god stubb igjen på sportsbilsiden før man nærmer seg Porsche 911, og egentlig det samme om vi sammenligner med mer kostbare, ultimate grand tourere.
Siden 6-serie har vært folkelig priset (alt er relativt) har det vært helt greit, men samtidig tipper jeg BMW er interessert i å yppe seg litt mer mot en del av konkurrentene. Dermed spisses nye 8-serie mer enn 6-serien, og den skilles mer fra 5-serien både i navn og produkt.
Selv om den visuelle opplevelsen altså ikke, i alle fall for meg, helt kan matche originalen tilbake i 89, har vi her å gjøre med en voldsomt lekker coupé. Gran Coupe-utgavene fra BMW har jo ofte vært minst like stilige som coupéene, og 8-serien kommer som det etterhvert, men denne gangen lurer jeg på om ikke 2-dørs-versjonen vinner designrunden. Jeg håper i alle fall det.
Innvendig skiller 8-serien seg også tydelig fra resten, det du ser på bildene her, er nemlig BMWs nye designspråk. Mer førerorientert, renere og enklere, samtidig som det er mer moderne. Legg ekstra merke til den digitale instrumentskjermen, som er en del av iDrive 7.0 – siste versjon av BMWs infotainmentsystem som også dukker opp i nettopp viste X5.
Og girvelgeren er i glass!
Under panseret finner vi fra starten to motorer. M850i xDrive har en ny 4,4-liters turbo V8 på 530 hestekrefter og 750 Nm fra M Performance. Med den går 0-100 på svimlende 3,7 sekunder.
Ei heller øko-versjonen 840d xDrive, er noen sinke, selv om den «bare» kan skilte med 320 hester og 680 Nm. Sprinten går på 4,9 sekunder og forbruket skal ligge helt nede på rundt 0,6 liter pr mil.
Adaptive dempere er standard, og 8-serien er litt mindre og lettere enn 6-serien var. Styringen er variabel, blant annet for enklere manøvrering og bedre stabilitet i høye hastigheter.
Ordet sportsbil dukker opp her og der i BMWs kommunikasjon, og nettet nevner 911 flere steder ser jeg, så det blir spennende å se hvor langt BMW har klart å trekke 8-serien mot det dynamiske. Dette kan bli riktig så bra. Regn samtidig med at luksus, komfort og eksklusivitet er meget godt ivaretatt.
8-serie Coupé lanseres i november, men norske priser vil bli klare i løpet av sommeren, og da vil BMW også åpne ordrebøkene.