Kapittel to er klart for korrektur hos Byton, og det er K-Byte Concept som nå vises. Fra før har de vist den ganske så spesielle M-Byte, en SUV med stilig design. Det spennende er at Byton skal selges i Europa, og sannsynligheten for at vi får den her til lands er også til stor.
Av Vegar Bjørge
Det virker som om Byton mener alvor, og med en samarbeidspartner som FAW i ryggen, kan man satse stort. 500 millioner dollar er samlet inn for å videreutvikle Byton, og allerede til høsten åpner man første butikk i Shanghai. Neste år blir det 25-30 nye butikker i Kina. Etter dette åpnes det butikker i USA og Europa.
Byton K-Byte Concept er en sedan-modell og Byton skal konkurrere i premium-segmentet. Derfor har man også valgt å legge mye jobb i tekniske innovasjoner, og Byton K-Byte er klar for autonom kjøring nivå 4.
Hva folk synes om designet på K-Byte vil nok variere, men jeg synes denne sedanmodellen ser enda bedre ut enn SUVen som ble vist i januar. Det er helt klart at man legger vekt på familielikhet, og den har samme sære, men stilige front, som M-Byte har. Lyktene er strammere, felgene enda kulere og formen slankere.
Sidespeilene er borte, og i stedet er det kameraer på siden som registrerer bevegelse og automatisk felles ut ved behov. Kjørelysene er designet lik 6 diamanter ved siden av hverandre, noe som skal være et kjennetegn på kommende Byton-modeller.
Byton er sammensatt av Bytes on wheels, og Byte, som alle modellene til Byton skal hete, er også fra dataverdenen.
«Ved å bruke en slik navnstrategi, fremhever Byton vårt merkevare DNA som «neste generasjon smartenhet» sier Byton’s CEO og medgrunder Dr. Carsten Breitfeld.
Den er hele 495 cm lang, 195 cm bred og 150 cm høy. Den har korte overheng, takket være en akselavstand på hele 3 meter. Dette er altså en sedan som er på størrelse med BMW 5-serie og dens like.
Prototyper skal testes utover året, og først ut er M-Byte, den store SUVen. Sedanen skal være produksjonsklar i 2021. Med et slikt tempo Byton har vist, kommer vi sikkert til å se nye modeller fortløpende fram til introduksjon av ferdige produkter.
For å markedsføre produktene sine, velger Byton å besøke utvalgte byer i Europa i løpet av sommeren. Oslo er også på lista, og Byton blir vist fram fra 29. juni – 1. juli. Mer informasjon får du på #meetBYTON på sosiale medier.