Det blir tøft når Arctic Truck får kloa i en Pick-up, og nå er det Nissan Navara det gjelder. Vi har sett Arctic Truck gjøre det med Toyota HiLux, og resultatet blir merkbart mye barskere. Ved hjelp av større hjul, økt kjørehøyde og differensialsperre foran står også fremkommeligheten i stil med utseendet.
Av Vegar Bjørge
Det er første gangen Nissan gjør noe slikt med Navara i Europa, og det er ikke tilfeldig at det da er islandske Arctic Truck som får oppgaven. Det tøffe landskapet på Island krever ekstreme biler, med ekstremt utstyr. Offroad-dekkene i dimensjonen 32 tommer, snorkel som skal gi muligheter for vannbading til godt over det normale (80 cm), og utvida hjulbuer viser alle med tydelighet at dette er en arbeidsbil for røffe forhold.
Det mekaniske er forbedret for å tåle tøffere bruk. Blant annet har man hevet hjulopphenget og optimalisert ytelsen. Bakkeklareringen er nå 24,3 cm (22,3 cm på standard Navara), innkjøringsvinkelen er 35 grader, opp fra 30,4 grader og rampevinkel er 24 grader, 2 grader mer enn standardutgaven.
Hjulene kan selvfølgelig tilpasses underlaget man kjører på, og i sand eller dyp snø, kan man slippe ut luft for bedre framkommelighet.
Ombyggingen kan gjøres på alle Navara Double Cab-versjoner, og koster 79 000 kroner. Garantien opprettholdes, det vil si 5 år / 160 000 km og 5 år på alle komponenter fra Arctic Trucks