Stor sedan og elektrisk SUV: Fremtiden ser både stilig og fornuftig ut hos DS.

Av David K Andersen

Det har vært en del snakk om DS rundt forbi den siste uka. Om en stor sedan. I tillegg til en kompakt elektrisk SUV. Dermed er vi ikke i det offisielle hjørnet her, men vi synes fremtidsantydningene for DS er nokså spennende.

Først ut er DS 3 Crossback, som vi regner med blir vist på Paris-utstillingen denne høsten. Dette kommer til å være en SUV/crossover på størrelse med eksempelvis Volkswagen T-Roc. Og den vil være elektrisk.

Mye tyder på at PSA (Peugeot, Citroën, DS og Opel), kommer til å kjøre en strategi hvor de mindre bilene blir helektriske, mens de litt større kommer til å være tilgjengelige som ladbare hybrider.

Slik vi forstår det, vil for eksempel nye Peugeot 208, som ikke er så langt unna, og søstermodell Opel Corsa, som også er ventet i 2019, komme som rene elbiler. De litt større modellene derimot, som Peugeot 3008 og Opel Grandland X, vil bli ladbare. Og dessuten først ut når PSA nå straks slipper elektrifiseringen løs.

Strategien høres egentlig ikke så dum ut for, hva skal vi kalle det, overgangsperioden vi er inne i.

DS 7 Crossback

CMP-plattformen (Compact Modular Platform) takler både elbiler og konvensjonell motorisering, og blir altså å finne i både DS 3 Crossback, neste Peugeot 208 og Opel Corsa – alle ser ut til å komme med begge drivlinjer.

Den ventede stor-sedanen på sin side, skal om ryktene stemmer kunne konkurrere mot BMW 5-serie. Bildet øverst er er ment for illustrasjon, bilen er Citroën Experience Concept fra Paris-utstillingen i 2016, men vi kan jo håpe DS-sedanen blir like annerledes og stilig.

Den vil baseres EMP2, samme plattform vi finner i en rekke biler, blant annet DS 7 Crossback og kommende Peugeot 508.

På motorsiden er det naturlig å tenke at det er snakk om den ladbare hybriden med 300 hestekrefter som kommer i DS 7. Den gir naturligvis samtidig firehjulsdrift. Allerede i 2020 ventes storbilen å dukke opp.