Uten tvil er kjøretøy viktig for eliten i verden, og dette gjelder også President Putin. Nå er han inne i sin fjerde periode som sjef for et av verdens viktigste land, og dermed må han også ha en ny firmabil.
Av Vegar Bjørge
Russo-Baltique var det første russiske bilmerket som produserte biler og fly. Det hadde fabrikker i Latvia, noe navnet henviser til, og på Rigas jernbanefabrikk ble biler bygget fra 1909 til 1915. I 1923 la de ned bilproduksjonen.
I 2005 kom det igjen en bilmodell med Russo-Baltique logo. Det var en sportsbil med basis fra Mercedes CL63 AMG som skulle selges i noen få eksemplarer. Prisen var 12 millioner kroner. Det er ikke denne som blir Putins firmabil.
I stedet får han en nyutviklet limousin som bygges i Russland. Likevel er det mye tysk teknikk under skalet. Både Porsche og Bosch har bidratt. Motoren er V8eren til Porsche på 4,6 liter som kobles med en 9-trinns automatkasse. 600 hk og 881 nm bør duge, selv for en president.
Presidenten skal selv ha bidratt en hel del i utviklingsarbeidet. Kanskje det er han som ville ha bakparten til en Maybach? Eller kanskje det var Rolls-Royce grillen han insisterte på? Uansett har han nok fått viljen sin der han har hatt en og annen mening.
Bilen er selvfølgelig panseret, har alt av utstyr for den reisende i baksetet, i tillegg til alt av sikkerhetsutstyr om ulykker skulle inntreffe. Det kan hende det også står en og annen vodka-flaske fra Russo-Baltique i kjøleren klar for å nytes av en bilgal president?