Det er ikke så lett å forstå hvordan det skal gå til, men Elon Musk sier Tesla-lastebilen skal kunne gå opp mot 100 mil på ladingen.
Av David K Andersen
Det var under kvartalskonferansen nylig, at Musk sa til Electrek at han er positiv med tanke på å slå målsettingen om rekkekvidde for Semi-lastebilen som opprinnelig var 80 mil (500 miles). Under testing har det visstnok fremgått at den skal bli nærmere 600 miles, altså opp mot 100 mil.
Det skjønner ikke Daimlers lastebil-sjef Martin Daum så mye av. Mercedes holder nemlig også på med utvikling av elektriske lastebiler, og er nok ikke like optimistiske: -Tesla Semi bryter fysikkens lover, og kjører forbi oss om dette stemmer, sier Daum.
Nå sies det ikke noe om rekkevidden gjelder med eller uten full-lastet semi-tralle på 36 tonn, men vi er tilbøyelige til å være enige med Daum i at det høres veldig imponerende ut om den skal klare å dra så tung tralle så langt.
Hvor stort må da batteriet være? 1 000 kWt? Og hvor stor plass tar det, hvor tungt er det, og hvordan kan batterikostnaden forsvares? Skulle rekkevidden gjelde uten noe bak trekkvognen, er dessuten oppgitt rekkevidde lite relevant.
Spørsmålene er mange. Men Tesla har imponert før de, så vi venter i stor spenning.
Semi skal dessuten kunne lade på 64 mil rekkevidde på 30 minutter. Det høres ikke mindre imponerende ut, og skal kunne gjøres på såkalte Megachargere.
Akselerasjonen vet vi fra før skal være 5 sekunder til 96 km/t uten last, nytt nå er at Musk oppgir 20 sekunder til 96 km/t med 36 tonn tralle på slep. Imponerende.
En sterkt bidragende faktor til effektivitet er luftmotstand med Cd-verdi på bare 0,36. Til sammenligning ligger en vanlig trekkvogn på rundt 0,65.
Semi har også kameraer rundt hele for å eliminere blindsoner, og den har selvkjørende teknologi.
Prisen skal ligge på rundt 1,45 millioner kroner, som ikke er spesielt avskrekkende. Særlig ikke med tanke på Musks påstand om at kunder vil spare 200 000 dollar (ca 1,6 mill kroner) over 1 million miles (1,6 millioner km). Og særlig ikke med tanke på batteristørrelsen som må til.
Flere store amerikanske selskaper har bestilt bilen og vil sette den i arbeid så snart den kommer i produksjon i 2019. Musk sier produksjonsproblemene de har med Model 3 i dag skal være over da.
Depositumet på Semi har forresten økt fra 5000 dollar til 20 000.