På midten av 80-tallet startet en interessant trend. Den kom egentlig fra standardbilracing, men spredte seg til gatene. Vanlige familiebiler ble gjort om til racerbiler for proffer. Og det var fabrikantene som sto for produksjonen av disse klenodiene. For det er det de har blitt.

Av Vegar Bjørge

BMW var tidlig ute med sin M3 bygget på E30 karosseriet. En fantastisk vogn da den kom i 1986. Enda tidligere ute var Ford med sin Sierra RS500, men den var råere og ikke laget til gatebruk, selv om det også kom noen gateregistrerte utgaver.

Mercedes måtte også på banen, og de gjorde kanskje det beste trekket, selv om 190 E 2,3-16 ikke har fått samme status som M3. Mercedes laget sin gateracer på et 4-dørs karosseriet, og dermed så den enda mer standard ut. Selv om brede skjermer, vinge og lav frontspoiler røper at den slekter på en racerbil, er det likevel noe hverdagslig over Mercedesen som ikke Forden og BMWen har.

Selvfølgelig kom det noen forskjellige versjoner av 190E, og 2,3-16 ble etter hvert til 2,5-16, og Cosworth fortsatte å utvikle motoren. AMG gjorde også sin versjon, men i en meget begrenset antall. Likevel er den som dusinvare å regne i forhold til bilen du ser her.

Brabus ville også lage en versjon av 190E, og for de som kjenner til Brabus, vet de at Brabus går utenpå de fleste andre. Prototypen ble vist uten bakseter, ingen aircondition og minimalt med støyisolasjon. Alt for å spare vekt, og derfor ble bilen også kalt Brabus 3,6 S Lightweight.

Rekkesekseren på 3,6 liter ble tunet til 268 bhp, og sprinten til 100 gikk på rundt 6,5 sekunder. Toppfarten var 254 km/t.

Konseptet var bra, men kundene ville ha komfortdetaljer som aircondition og bakseter. Dermed ble produksjonsbilen litt tammere enn prototypen, og første Brabus 190E 3,6-24 som ble levert til kunde, var prototypen, men da altså bygd om med bakseter og aircondition. Dermed skulle man tro den opprinnelig bilen aldri ble virkelighet.

Det finnes gale folk der ute, heldigvis, for ellers hadde vi glemt dette spennende konseptet. 20 år etter prototypen får Sven Gramm, PR Direktør i Brabus, lyst til å bygge prototypen opp igjen. Donorbilen er en 190E 2,6, og Sven brukte lang tid på å skaffe deler, arbeidsbeskrivelser og kopier av den originale prototypen. 10 måneder etter start sto produktet klart, og den er så nær prototypen som mulig.

Nå er bilen til salgs, og det er Fast Classics som har den i lokalene sine. Prisen er 131 995 pund, noe som tilsier omtrent 1 450 000 norske kroner pluss avgifter. Denne Signal Røde Brabusen er det bare en av, og den vil vekke oppsikt på alle de Mercedes-treffene man måtte reise på, så kanskje prisen ikke er så ille?

Du kan lese mer om bilen på www.fast-classics.com

Foto: Fast Classics