Et tresifret antall M2 går på norske veier, og den har tatt over som BMWs mest populære M-modell. Det er kanskje ikke så rart, når den leverer ekte kjøreglede i klassisk BMW stil, i tillegg til det stilige ytre. Nå kommer Comptition, som har mer av alt!
Av Vegar Bjørge
Motoren i M2 er den ekstremt velbygde 3,0 literen fra BMW. Med 6 sylindrer i rekke, er det vanskelig å få det bedre. Med turbo og teknikk fra M3 og M4, yter den 410 hk, noe som er 40 hk mer enn vanlige M2. Dreimomentet har økt til 550 nm.
Den sprinter til 100 på 4,2 sekunder med DKG automatkasse. Om du girer selv må du regne 2 tideler ekstra. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men kan økes til 280 km/t om du bestiller «M Drivers Package».
Med mer effekt må man også ha mer luft til motoren. Derfor har luftinntakene under LED-lyktene fått nytt design. Andre forandringer, som er mer visuelle, er ny BMW-grill i høyglanset sort, nye 19″ aluminiumsfelger, nye sidespeil og nye eksosrør.
Teknisk har de gjort om staget i motorrommet i karbonforsterket plast som forbedrer stivheten i fronten, den elektromekaniske servo styringen og den aktive differensialen er omkalibrert, og for ekstra bremsekraft kan man bestille M Sport bremseskiver i dimensjonen 400 mm fram / 380 mm bak.
Av innvendige forandringer vil man merke best de nye bøttesetene med utvidet skulderstøtte fra M-Sport. Setene har integrerte hodestøtter og belyst M2-emblem i seteryggen.
I tillegg får man mye standardutstyr på M2 Competition, slik som Adaptive fullLED-lys, Navigasjonssystemet Professional og parkeringssensorer foran og bak, for å neven noe.
– Vår BMW M-avdeling har kommet med mange imponerende bilmodeller opp gjennom historien, som BMW 2002 Turbo, 3.0 CSL, M1, M635CSi, i tillegg til flere generasjoner M3, M4 og M5. De siste årene er det «nykomlingen» BMW M2 som har generert størst interesse blant våre kunder. Den intense og særegne karakteren vekker både begeistring og begjær, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Group Norge.
Den nye M2-versjonen kommer til Norge i sommer, og pris for versjonen med DKG-automat er kr 974 100,- og for manuell kr 995 000,-. Prisøkningen er blant annet på grunn av overgang til WLTP-beregning av forbruk. Dette tallet er mer nøyaktig, og derfor blir avgiftene i Norge noe høyere.
Foto: BMW