Godt design og mer plass, samt betydelig bedre komfort, hadde antagelig vært nok. I nye A-klasse overskygges imidlertid tradisjonelle forbedringer av informasjonsteknologi på skyhøyt nivå.
Tekst og foto: David K Andersen
Som i E-klasse, flater de to brede skjermene ut over dashbordet og dominerer inntrykkene når du setter deg inn. Uten noen form for innkapsling – her har du hverken cap over, eller den typiske forhøyningen i dashbordet for å integrere instrumentene, kommer de bare enda mer fram.
Men glem for et par minutter hvordan skjermene ser ut, eller hva de kan i E-klasse for den delen. Det er innholdet, alt du kan gjøre og hvordan infotainmentsystemet virker, som gir bakoversveis i den nye lille Mercedesen. Bare S-klasse kan konkurrere, som igjen betyr at noe sånt som dette, har vi aldri sett i en kompaktbil.
Intelligent info
MBUX, kaller de det, de to siste bokstavene står for user experience. Prosessorene er svært kraftige, skjermene høyoppløselige og kontrollpunktene moderne (en ny touchpad i midtkonsollen, to stykker i rattet, og nå for første gang berøringsfølsom skjerm), gjør at alt glir raskt, ser bra ut og er enkelt å kontrollere. Alt normalt så langt.
Forskjellen ligger i måten Mercedes har tenkt på. I fare for å ødelegge poenget med en klisjé, snakker vi smarttelefon.
Har du en iPhone for eksempel, har du sikkert lagt merke til at den legger merke til hvor du er og hva du liker å gjøre. Sånn er også A-klasse. Si at du foretrekker å lytte til rock sammen med rød stemningsbelysning i luftdysene, eller du pleier å ringe til bestefaren din på vei hjem fra jobb hver fredag – det skjønner bilen, og gir deg forslag til handling.
Navigasjonen er intelligent på samme måte, så om den oppfatter at du er på vei til et sted du har vært tidligere, spør den automatisk om den skal hjelpe deg dit.
Du kan selvfølgelig lagre foretrukne profiler også, hvor innstillinger for setene, stemningsbelysning (64 farger å velge mellom), radiostasjon, oppsett av skjermene og mye mer er akkurat som du vil ha dem. I tillegg ligger det inne en del ferdige temaer i systemet som gir ulike oppsett av de samme parameterne og som har til hensikt å skape ulik stemning.
A-klasse er så proppfull av spennende funksjoner at vi må ta det litt rolig om vi ikke skal holde på hele dagen, men la meg nevne noen flere før vi går over på selve bilen.
Augmented Reality gjør at du, når du er inne i byen og hastigheten er senket, får opp frontkameraet på skjermen med tilhørende nummerering av hus og piler som viser hvor du skal svinge av. Sjekk bildet under – veldig kult.
Stemmestyringen er et annet høydepunkt. A-klassen har nemlig fått sin egen Siri, eller Alexa om du vil. Bare si «Hey Mercedes» for å få oppmerksomheten, deretter kan du be bilen gjøre alle mulige ting for deg. I seg selv er ikke dette nytt selvfølgelig, men intelligensnivået er betydelig høyere enn vi har sett tidligere.
For eksempel trenger du ikke lenger si «sett temperaturen til 24 grader», den forstår deg og utfører temperaturøkning om du bare sier «jeg fryser». Alt fra å ringe noen eller finne og få inn en adresse i navigasjonen, til å åpne solskjermen i glasstaket, gjøres enkelt med «Hey Mercedes». Riktignok foreløpig bare på engelsk, men det fungerte svært imponerende under prøvekjøringen.
På plass er dessuten et smart nytt bildelings-system ment for venner, familie og kolleger. Last ned Mercedes Me-appen, som forresten kan gjøre og hjelpe med en lang rekke andre funksjoner også, og du er i gang.
Den ene av de to nøklene legges i bilen og deaktiveres. Den som vil låne bilen går først inn på Mercedes Me-appen og merker av ønskede tidspunkter i kalenderen. Så snart du godkjenner med i din app, er alt klart. Når tiden kommer, aktiverer låntaker nøkkelen som ligger i bilen via appen sin, og det er bare å kjøre. Når han er ferdig, og booket tidsrom er over, deaktiveres nøkkelen igjen. Smart.
Men ok, hvordan er nye A-klasse å befinne seg i og kjøre med?
Følelsen bak rattet er i alle fall spesiell. Designet er en fantastisk kombinasjon av modernisme, premium, sport og teknologi. I og med at de to skjermene som nevnt ikke er innkapslet, blir dessuten sikten svært god. Vanligvis må du på en måte velge mellom å sitte lavt og ha mindre oversikt, eller å sitte høyt med god.
Her kan jeg ha setet i nederste posisjon og likevel ha uvanlig god sikt forover. At A-stolpene har blitt slankere hjelper på ytterligere. Ved siden av å gjøre bilen generelt lettkjørt, bidrar dette også til en mer åpen og luftig følelse i kupéen.
Setene testet vi både i komfort- og sports-utgaver – begge fremstår som påkostede og komfortable. Selv foretrakk jeg sportssetene, selv om ventilasjon, massasje og justerbar sidestøtte i komfortsetene er attraktive funksjoner.
Om interiøret imponerer voldsomt på design og teknologi, holder ikke kvalitetsfølelsen helt samme stil. Det hele er naturligvis forseggjort og med utstrakt bruk av trivelige materialer, så premiumfølelsen er der til fulle. Samtidig gir nok eksempelvis en Audi A3 et noe bedre inntrykk i en del plastdetaljer.
Ikke uventet byr den nye bilen på mer plass innvendig, spesielt i baksetet verdsettes den bredere kupéen. Litt mer plass til hodet er det også, mens benplassen bak antas å være som før (siden Mecredes ikke sier noe om det).
Om det er i snaueste laget for komfortabel langtur for fire voksne, er det ikke desto mindre problemfritt å få med seg passasjerer. 29 liter mer bagasje er det også plass til, og siden baklyktene er delte, er åpningen hele 20 cm bredere enn før.
Komfort i alle, sport i noen
A kommer med tre motorer til å begynne med: A180d, A200 og A250. De to første skiller seg merkbart fra den tredje i kjøreopplevelsen, og det er bare delvis på grunn av ulike motorer. 180 og 200 har nemlig en relativt enkel bakstilling med torsjonsfjæring, mens 250 kommer med uavhengig hjuloppheng.
Med begrensede muligheter for frisk satsing i svingene kommer vi tilbake med mer om kjøreegenskaper når bilen etterhvert kommer til Norge, men kan foreløpig slå fast at 250 imponerer. Den føles stabil og konsekvent, villig og presis. Egentlig som den videreutviklingen av A-klasse jeg forventet i forkant: Litt skarpere og lettere på tå, litt mer kompetent og med en god porsjon sportslig Mercedes-følelse.
180 og 200 oppfører seg også bra, du kan kjøre både fort og sikkert. Men du merker enklere hjuloppheng. Den er ikke like stabil i bakenden og skarpe ujevnheter sender bevegelser inn i karosseriet. De føles litt enklere og ikke på langt nær så sportslige som 250.
På komfortsiden er imidlertid alle versjoner vinnere. Fremskrittet mot utgående A-klasse er enormt, den nye gir skikkelig Mercedes-aktig flyt. I kombinasjon med svært lavt støynivå, tror jeg ikke jeg tråkker i salaten om jeg sier at denne bilen setter en ny standard for komfort blant kompaktbiler.
Noen av testbilene hadde også adaptive dempere. De ga positiv opplevelse i Sport-modus på alle motor-versjonene, mens Comfort etter min mening leverte litt for lite demping. Spesielt i 180 og 200 som ble litt gyngete over ujevnheter. Et tredje «normal»-modus, en mellomting mellom sport og komfort, hadde vært fint. Men konvensjonelle dempere er antagelig også en svært god løsning for bilen.
To fine, en bedre
Det er lite å utsette på dieselen med 116 hestekrefter, annet enn at den med sine 10,5 sekunder til 100 km/t ikke er spesielt rask. Støy og vibrasjoner er greit dempet, automaten fungerer knirkefritt og forbruket antas å være lavt.
I Norge er det imidlertid A200, men en ny 1,33-liters bensinmotor på 163 hestekrefter, som forventes å bli volum-modellen. Sammen med dobbeltclutch-automaten klarer den 100 km/t på 8 sekunder blank.
I vanlig kjøring er det lite å utsette, alt er på vanlig Mercedesvis godt kalibrert, og motoren er stille og lite merkbar. Tråkker man på, kommer imidlertid en nokså surrete og trist motorlyd frem, samtidig som automatkassen kaster bort litt tid ved å ikke tørre å smelle inn neste gir raskt nok. Bilen er imidlertid rask, det bare virker ikke til at den har så lyst til å vise det.
Da er det noe helt annet med 250, som med 224 hester og 100 Nm mer enn 200en, forvandler A-klasse til en hissig kraftplugg. Motorlyd, girkasse, gassrespons og kraftutvikling er på et helt annet nivå. Sammen med det tilsynelatende gode chassiset, har du utvilsomt her en aldri så liten kjøremester.
Konklusjon
Sintere i fronten og stiligere i resten, litt større, mye sikrere (de aktive sikkerhetssystemene fra S-klasse finner for første gang veien inn i en kompaktbil) og større utvalg av tilgjengelig utstyr, var mer eller mindre forventet. Det samme var wow-følelsen bak rattet, etter å ha sett de første bildene av interiøret. Den kraftige økningen i komfort, imponerer imidlertid. Og informasjonsteknologien gjør at nye A faktisk føles litt som neste skritt.
Data:
Mercedes | A180d | A200 | A250 |
Pris | 341 100 | 380 000 | 470 000 |
Motortype | R4 turbo diesel | R4 turbo bensin | R4 turbo bensin |
Motorvolum ccm | 1 461 | 1 332 | 1 991 |
HK o/min | 116/4 000 | 163/5 500 | 224/5 500 |
Nm o/min | 260/1 750 – 2 500 | 250/1 620 | 350/1 800 |
Girkasse | 7A | 7A | 7A |
Sek. 0-100 km/t | 10,5 | 8,0 | 6,2 |
Topphastighet km/t | 202 | 225 | 250 |
Forbruk blandet l/mil | 0,41 | 0,60 | 0,41 |
Utslipp CO2 g/km | 108 | 120 | 141 |
Egenvekt kg | 1 445 | 1 375 | 1 455 |
Tilhengervekt kg | 1 400 | 1 600 | 1 600 |
Bagasjerom liter | 370 – 1 200 | 370 – 1 200 | 370 – 1 200 |
Lengde mm |
4 419 |
||
Bredde mm |
1 796 |
||
Høyde mm | 1 440 | 1 440 | 1 445 |
Akselavstand mm |
2 729 |
A-klasse kommer til Norge i starten av mai. Introduksjonsprisen på 399 900 for A200 med AMG-line, doble infotainmentskjermer, parkeringsassistent og LED-lys, synes vi er interessant.