Mercedes G-Klasse, eller Gelenderwagen som mange kaller den, kommer nå i ny utgave, og de norske prisene er klare. Den vil fortsatt være for dyr for de fleste av oss, og de som venter på en billig hybridutgave, må vente lenge……
Av Vegar Bjørge
Allerede har 15 kunder bestilt den dyreste versjonen, som er AMG G 63, som starter på 2 520 000 kroner, men da får man til gjengjeld en bil som vekker oppsikt.
Her kan du lese mer om Mercedes-AMG G63
Den foreløpig billigste versjonen er G500, som starter på 1 930 000 kroner. De norske versjonene får godt med utstyr, og har ekstra utstyr for 75 000 kroner inkludert i prisen.
Selv om G-Klassen er helt ny, har Mercedes gjort alt de kan for å videreføre de klassiske linjene. Likevel er det lett å skille den nye bilen fra tidligere utgaver. Innvendig har man gått dristigere til verks, og her tar den digitale verden helt over, med sto skjerm foran føreren som går over halve dashbordet. Luftdysene har fått samme fasong som frontlysene, og de pansermonterte blinklysene har gitt formen til høytalerene oppe på dashbordet. Setene har fått bedre komfort og sidestøtte, og om man ønsker, kan man bestille klimatiserte multikonturseter.
Beskrivelse | Differanse |
Benplass front | +38 mm |
Benplass bak | +150 mm |
Skulderbredde front | +38 mm |
Skulderbredde bak | +27 mm |
Albuerom front | +68 mm |
Albuerom bak | +56 mm |
Den nye G-Klassen har blitt merkbar større, 53 mm lengre og hele 121 mm bredere. Det har gitt bedre plass innvendig, både til føreren og passasjererne.
Med rammekonstruksjon, tre låsbare differensialer og lavgirserie er det ingen tvil om at G-Klassen fortsatt kan brukes til krevende transport. En vadehøyde på 700 mm gir rom for å utforske mer enn autobahnen. G-Klassen er brutal nok for de tøffeste forhold, men likevel kongen av landeveien. Kjøreegenskapene har også blitt skjerpet takket være 170 kg lavere vekt.
Dynamic Select bidrar til å optimalisere bilen etter dine ønsker. Du har fem kjøremodus tilgjengelig som justerer girskift, fjæring, styring og gassrespons. G-mode introduseres i tillegg til eco, comfort, sport og individuell. G-mode slås på automatisk når en av differensiallåsene blir aktivert. Modusen tilpasser seg terrengkjøring, og girskiftene holdes til et minimum, for å sikre mest mulig forutsigbar kraftleveranse.
G-Klasse kommer også som varebil.
Tekniske data og priser
G 500 | AMG G 63 | |
Sylinderplassering | V8 | V8 |
Sylindervolum (cm3) | 3.982 | 3.982 |
Effekt (kW/hk) ved o/min | 310/422 ved 5.250-5.500 | 430/585 ved 6.000 |
Maks. dreiemoment (Nm) ved o/min | 610 ved 2.250-4.750 | 850 ved 2.500-3.500 |
Forbruk, blandet (l/mil) | 1,15-1,21 | 1,31 |
CO2-utslipp, blandet (g/km) | 263-276 | 299 |
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) | 5,9 | 4,5 |
Topfart (km/t) | 210 | 240 |
Pris fra (kr. eks. lev.) | 1.930.000 | 2.520.000 |
Foto: Mercedes