Lydløst uten elmotor, glir jeg avgårde i Range Rover Velar. Den skal være mer sportslig enn en vanlig SUV, og tar sikte på å kapre kjøpelystne SUV-kunder som egentlig lengter etter en Porsche 911. Kupe-stuket i front og bakenden tar ikke bort komforten, for selv om sport er inn, kan man aldri få fullrost komfortable biler. Og det er her Velar skårer høyt.
Tekst og foto: Vegar Bjørge
La meg prøve å forklare. Sportslig trenger ikke lenger å bety ukomfortabelt. Selv om man kjører rundt på 21″ lettmetallfelger, kjenner man ikke hver eneste dump i veien som om det skulle være en ert under madrassen. Og selv om den 300 hester sterke 2,0 literen under panseret, liker litt turtall, må man ikke mase seg opp i rødt hver gang man skal ta en forbikjøring. Og jeg liker å kjøre fort, men man må ikke legge igjen gummi i hver eneste sving, eller ligge i full drift på snødekte veier.
Velar trives i avslappet høyt tempo, og kjøreprogram som dekker det meste, gir muligheter for å utforske mer enn bare motorvei. Likevel er den en av verdens beste langturbiler, og man føler seg som kongelig for en stund i passasjersetet.
De negative sidene er ikke vært å nevne, og blinklys som knepper høyere enn i en japansk 80-taller, overdøves av fantastisk lyd ut av musikkanlegg fra Meridian. Et bagasjeromsgulv som er lavere enn lasteterskelen, er heller ikke noe problem. Man har jo tjenere som tar seg av bagasjen.
Når slike småting irriterer en tanke, er det bare fordi Velar har en kvalitet som overgår det meste. Interiøret er utsøkt, knapper har en finish man ikke finner i biler produsert for flere enn et fotballag, og et brukergrensesnitt på alt det tekniske som til og med min mor kan like. Og det sier faktisk veldig mye…..
Man kunne selvfølgelig ha skreket opp over hvor mye drivstoff en slik bil bruker, men jeg kjører bensinutgaven, og da bør vel de fleste være fornøyd. Forresten går den også godt under literen på mila. Lommeboka blir ikke helt tappet for gryn, selv om en diesel leverer nesten det samme på en mer sparsom måte. Man kan også skrike seg hes over vekten, men det finnes en del elbiler som veier mange hundre kilo mer enn Velar.
Takket være massiv bruk av lettvektsmaterialer, så veier ikke Velar mer enn 1813 kg, noe som er imponerende tatt bilens størrelse i betraktning. Vekten gjør også sitt til at Velar oppfører seg godt på veien.
For uansett hva man måtte mene om SUV og kjøreegenskaper, så merker man at Land Rover har laget biler i dette segmentet i mange år. Sportslig, i hvert fall i nærheten, oppfører Velar seg på veien, og det er ikke mye duving fram og tilbake, og sideveis i den forholdsvis store SUVen. Man føler at bilen sitter godt, og selv med de store vinterhjulene, kan man legge seg til en aktiv kjørestil og ikke være redd for å besøke krokete veistubber.
Vektfordelingen har en god del og si, og i Velar er vekten sentrert så mye som mulig. Adaptivt understell og Torque Vectoring er også med på å gjøre kjøreopplevelsen sportslig. I tillegg kan man skryte av et lavt tyngdepunkt (om man kan si det i en bil som har 650 mm vadehøyde i vann) i forhold til mange konkurrenter, noe som også er med på å dyrke sportslige kjøreegenskaper.
Selv om det sportslige er moderne, og treningsdressen brukes både til ditt og datt, så liker vi så mye komfort som mulig. Spinningsykkel i stedet for sykkel ute i det fri, tredemølle i stedet for løpetur i skogen, og løfting av vekter i stedet for å legge opp ved. Range Rover Velar kjenner oss så alt for godt, og i din iver etter å være så sporty som mulig, gir den deg all den komforten du måtte ønske.
Stoler med passe mye støtte, uten og klemme deg fast, gir en komfort til både rumpe og rygg du kun finner i de beste stresslesser. En girkasse som er kjapp som få, uten at du merker det. Sportsligheten kan dyrkes via sportknapp eller hendler bak rattet, men girkassen gjør jobben med større presisjon enn de fleste andre klarer. Motoren gir godt med krefter for å holde tritt med de raskeste trafikantene uten tegn til tungpust, og vil du så murrer den lett ved ekstra anstrengelser. Det er lett å være sporty på en komfortabel måte, når man sitter i Velar.
Motoren og girkassa er en fryd. Man kan få Velar med både dieselalternativer og bensinalternativer, tre i tallet for hver av de. Dieselmotorene strekker seg fra D180 til D300, og bensinalternativene strekker seg fra P250 til P380. Bokstaven står for drivstoff og tallet for hesteantallet. Jeg har fått den mellomsterke bensinmotoren P300, som kler bilen veldig bra. Vil du ha råere motorgang og litt mer akselerasjon, så går du for P380. Skal du kjøre tung henger, velger du D300, og har du lyst til å spare litt penger kan man gå for D180. Sistnevnte er billigst i innkjøp og rimeligst i drift.
P300, har med sine 300 hestekrefter, et godt fraspark som betyr en sprint til 100 på 6 sekunder. Det imponerende er at det aldri virker anstrengende og akselerere raskt. Den gjør det med stor ro, og man kunne tro den holder litt igjen. Kanskje er det den fine kassa som gjør at man føler det slik. Automaten med 8 trinn, kan settes i sport og da får man raske girskift, nesten uten at man merker det.
I tillegg til perfekte drivlinjer, har også Velar alt av teknikk på plass. Her er det hjelpesystemer av de aller fleste slag, og sikkerheten er satt i høysetet. Man får hjelp til å holde seg i riktig fil, man blir minnet om fotgjengere, syklister og biler både foran seg og i blindsonen om man er litt uforsiktig. Hjelp til å styre lyset er også en selvfølge, samt hjelp til å parkere, i tillegg til en avansert adaptiv cruisecontrol. Man må heller ikke glemme fartsgrenser og andre regler som gjelder langs veien, så Velar hjelper deg også med dette.
Infotainmentsystemet er av nyeste sort, og kalles nå Touch Pro Duo, og særlig skjermene i midtkonsollen imponerer, det er nemlig to av den, der den øverste vekker litt oppmerksomhet. Den kan vippes elektronisk så man får den i en posisjon som passer føreren. Foran føreren har man nå også en digital skjerm av høy kvalitet, som er konfigurerbar så man får opp den informasjonen man vil ha. I tillegg er knotter, hjul og brytere av en meget høy standard. Under underste skjermen i midtkonsollen er det to hjul som stiller både setevarme, seteventilasjon, temperaturen i bilen og viftehastighet. Den er slik at man toucher den lett for å bytte mellom de forskjellige funksjonene. Meget bra utført Range Rover!
Man kan også velge musikkanlegg etter egen smak, og Meridian leverer systemet med opptil 23 høyttalere og 1600 watts effekt. Selvfølgelig gir det imponerende bra lyd.
Bilen sender også informasjon til din pc, telefon eller smartklokke om du laster ned InControl Remote appen. Da kan du låse bilen eller låse den opp, du kan styre klimaanlegget og mye annet som har med din reise å gjøre.
Selvfølgelig er Velar, som alle andre Range Rover-produkter, bygget for en aktiv og tøff hverdag. Om man vil kan Velar gi deg eventyr få andre SUVer tilbyr, og vadehøyde i vann, er som sagt på 650 mm og gir en pekepinn på hva slags eventyr man kan begi seg ut på. Kjøreprogram tilpasset offroad er selvfølgelig på plass, og sanddyner, krevende skogsveier og snø, er ikke noe hinder for å ta med Velar ut på tur. Den gjør nesten en like god jobb som en traktor, selv om den er så langt unna en traktor man kan komme.
Om man skal konkludere med noe etter en ukes testing, så er dette den perfekte SUVen. Den har alt, premiumsfølelse så det holder, familiebilsegenskaper, en god blanding av komfort og sport og all den teknikk man måtte ønske. Eneste minuset er at Velar blir fort dyr, så man ikke har råd til den, men det er ikke alle drømmer som trenger å oppfylles.
Range Rover Velar P300 HSE
Pris fra
Pris testbil: 1 357 400
Motortype: 4 sylindre bensin
Motorvolum ccm: 1998
HK o/min: 300 / 5500
Nm o/min: 400 / 1500
Sek. 0-100 km/t: 6,0
Topphastighet km/t: 234
Forbruk blandet l/mil: 0,78
Utslipp CO2 g/km: 178
Egenvekt kg: 1813
Tilhengervekt kg: 2500
Bagasjerom liter: 673 – 1731
Lengde mm: 4803
Bredde mm: 2032
Høyde mm: 1665
Akselavstand mm: 2874