Av Vegar Bjørge
Vision X er noe så vanlig som en SUV. Den er også lite overraskende en hybrid. Men det er ikke mange som kombinerer bensinmotor som kan kjøres på CNG-gass i tillegg til batteridrift.
Foreløpig er Vision X bare en tenkt framtid, og før vi får noe slikt som dette, kommer Superb med hybriddrift i 2019. Derfor er det interessant å se at Skoda har sine egne tanker om elektrifisert framtid. Fabrikken i Tjekkia kommer nemlig til å produsere komponenter til batteriene i VAG-produkter fremover, og i 2025 skal også Skoda for det meste være elektrifisert. Og selvfølgelig bør jo det skje på en Simply Clever måte.
Tilbake til konseptet, som er en Crossover, og ikke en SUV, men hvor går nå egentlig den grensen? Vision X får framhjulstrekk, bakhjulsdrift og firehjulsdrift. Her er det ikke enten eller, men alt sammen. El-motoren, som lades via regenerering gjennom kjøring og bremsing, og samles i to 48 volt batterier. En el-motor sitter over bakakselen og en elektromotor/beltedrevet dynamo er plassert framme og kompletterer mild-hybrid systemet.
Bensinmotoren er en 1,5 TSI-motor på 130 hk og 250 nm når den går på CNG-gass. Akselerasjonen opp til 100 skal gå unna på 9,3 skunder og toppfarten er 200 km/t. Rekkevidden samlet er 650 km med batteridrift, CNG-gass og bensin.
En slik løsning gir ikke de helt lange utslippsfrie kjøreturene, men du kan kjøre inntil 2 km på bare strøm. Fordelen med denne løsningen er at man ikke har en mellomaksel, og dermed sparer vekt og drivstoff. Man har også et enkelt firehjulsdriftsystem når man har behov for bedre fremkommelighet. CO2-utslippet er lave 89 g/km. Er det her fremtiden? Tja, vi tror nok noe av dette er smart, men Skoda kommer nok til å vise mer smarte elektrifiserte biler i årene fremover.
En ting som er sikkert, er at Skoda har flere SUV-modeller på gang. Vision X er mindre enn Karoq, og vil uten tvil treffe i et attraktivt segment. Skoda legger selv vekt på at Vision X er et konsept, men bli ikke overrasket om en litt ombygd Vision X dukker opp i Skoda-butikken i nær fremtid.
Vi får se mer av bilen når bilutstillingen i Geneve åpner 6. mars.