Av Vegar Bjørge
Det er tid for åttende generasjon av Audi A6, og den skal være smartere, mer digital og vakrere. Det siste får bli en personlig sak, men jeg synes dagens A6 er meget lekker, og utseendet på den nye stikker seg ikke så veldig langt unna dagens modell.
Foreløpig er det sedanen som dukker opp, og den har tydelig Audi-gener. Grillen går fortsatt over to etasjer, og gaper over det meste slik moderne biler gjerne gjør. Luftinntakene er større og lyktene har fått nytt design. Langs siden er det antydning til litt kraftig hofteparti over bakhjulene, noe som drar designen bakover i tid mot første Quattro-modell.
– Audis forsprang ligger i teknikken, noe vår nye Audi A6 understreker. Vi lanserer en rekke nye modeller i 2018, og fellesnevneren er banebrytende teknologi. Ny teknologi kombinert med elektrifiseringen av merkevaren vår, først og fremst med kommende Audi e-tron, viser med all tydelighet at Audi posisjonerer seg godt for fremtiden, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge.
Motorutvalget er begrenset, men en diesel og en bensinmotor, begge med mild hybrid-teknologi som standard, blir tilgjengelig fra starten. Flere motorer kommer etterhvert. 3.0 TDI får 286 hk og et dreiemoment på 620 Nm. 3.0 TFSI får 340 hk og 500 Nm. Sistnevnte gjør sprinten til 100 km/t på 5,1 sekunder. Mild-hybrid-teknologien betyr at man sparer 0,7 l/100 km ved vanlig kjøring.
Det blir muligheter for selvparkering med nye Audi A6, trange parkeringsplasser er ikke lenger et problem. Selvfølgelig kommer den med alt av assistentsystemer og sikkerhetssystemer, i tillegg til et moderne og innovativt infotainmentsystem.
Audi A6 kommer først som sedan, og får sin debut i Geneve om en uke.