Av Vegar Bjørge

Infiniti er Nissan sitt luksusbilmerke i USA, og konkurrerer med Lexus, Acura, Lincoln og Cadillac. Selv om vi ikke ser mye av Infiniti i Europa, finnes det håp om at de en gang gjør som Lexus og blir også et Europeisk merke.

Det er interessant at Q Inspiration ikke er en SUV, og enda mer interessant at den ikke har noen elektrisk drivlinje. Dette viser hvor USA egentlig står i dette landskapet. Om man ser bort fra Tesla, står ikke elbiler så høyt på agendaen i USA. Ja, de er et av landene med flest solgte elbiler, igjen takket være Tesla, men det er lenge til man får samme tetthet av elbiler på Manhatten som det man har på Oslo Vest.

Motoren er en kompakt firer med variabelt kompresjonsforhold mellom 8:1 til 14:1 etter hva du har behov for. Du kan like gjerne legge deg denne VC-Turbo motorkonstruksjonen på minne. Den er produksjonsklar og kommer i QX50 neste år.

Det er ikke bare motoren som er spennende, men designen på denne er strålende. Det er vanskelig og ikke legge merke til den store grillen, og de smale lyktene. Linjene bakover glir fint inn i et eksteriør som oser av dynamikk og sport. Bilen er stor, men likevel har Infiniti gjort så man tenker sport når man ser den. I profil er det litt Porsche og Aston Martin, uten at man kan beskylde Infiniti for kopiering. Taklinjen er fantastisk og viser kombicoupe-formens genialitet.

«The Q Inspiration interior is reduced to a minimalist expression of wellbeing and comfort, and strives to create a warm and uncompromisingly modern atmosphere, like one so often finds in Tokyo residential architecture. The purpose being to enable users in a new era of connectivity, while simultaneously enriching the driving experience with materials of the best quality, crafted by the hands of the artist.»

Vi lar ordene til Karim Habib, Infiniti Executive Design Director være på engelsk så ikke noe forsvinner i oversettingen. Det er ingen tvil om at de er fornøyd med interiøret, og det er bare å se på bildene, så kan man fort bli enig.

Hver passasjer har en skjerm som gir alt av infotainment til hver plass, uten å forstyrre de andre. Mens en hører på musikk, kan en annen se på film, mens den tredje kan la seg veilede inn i meditasjonens verden.

Infiniti Q Inspiration Concept kommer med en ny ProPILOT, som gjør bilen nær selvkjørende. ProPILOT registrerer veien foran bilen, og alle medtrafikkanter og gir informasjonen til føreren. Om føreren av en eller annen grunn ikke reagerer på informasjonen, kan bilen ta over kommandoen i forskjellige trinn. ProPILOT blir som en co-pilot, og skal være en hjelpende hånd for føreren under reisen.

Infiniti har skapt et kunstverk av en bil, og la oss håpe at en produksjonsbil, ikke langt unna konseptet, står klar for oss europeere, om ikke alt for lenge.