Av Vegar Bjørge
En ny utgave av Renault Megane R.S vekker forventninger. R.S utgavene fra Renault har alltid vært blant det beste man får av GTI-biler, og slik vil det fortsatt være en lang stund til. Den nye Megane R.S ble vist i Frankfurt i september. Nå er den klar for salg.
Egentlig har GTI-bilene forsvunnet, for på 80-tallet var de ikke så mye annerledes enn sine tammere utgaver. En VW Golf GTI hadde noe tøffere styling og litt forandret interiør i forhold til VW Golf GL, men forskjellen i effekt var ikke veldig stor. De fleste fabrikantene økte motoreffekten med rundt 20-25 %, mens i dag så er økningen 50 % og oppover.
I dag bruker man også mye penger for å gjøre dagens RS, GT, R og andre modeller til en sportsbil, istedet for en kompakt sporty familiebil. Mye utvikling ligger i understell, kjøredynamikk og motor, og fellesskapet til de tammere modellene blir mindre og mindre.
Renault Megane R.S har fått 4 CONTROL firehjulsstyring, hydrauliske støtdempere og en ny 1,8 liters turbomotor som yter 280 hk / 390 nm.
Utvendig ser man fort at det er litt mer enn en vanlig Megane, og fronten er tøff. Legg merke til tåkelysene/kurvelysene nederst i hjørnet, med 3 lysdioder som skal føre tankene til motorsport. I bakenden sitter senterplassert eksospotte i størrelse ekstra large. Felgene er også av det store slaget, med ekstra lave dekk, så de også kan bidra til best mulig feste i asfalten. På sidene finner man dekaler og luftinntak som vitner om at dette er en R.S
Det er liten tvil om at Renault mener alvor med Megane R.S og du kan velge i to utgaver. Enten den råe Megane R.S Sport eller den brutale Megane R.S Cup. Videre har du muligheter for å gire manuelt med en 6 trinns kasse, eller en sportslig dobbelclutsjkasse (EDC). Fargen Tonic Orange er obligatorisk. Det synes ihvertfall undertegnede……