Av David K Andersen
Toyota Gazoo Racing leker med LeMans-racer for gata
Kall den gjerne Japans svar på SEMA – Tokyo Auto Salon handler om modifiserte biler av alle slag. Også fra bilprodusentene selv, som denne hyperbilen fra Toyota.
Mens WEC-konkurrenten Porsche trekker seg fra bilsport på toppnivå, bekreftet Toyota på slutten av fjoråret at de vil fortsette å satse i toppklassen i langdistanseracing, selvfølgelig i tillegg til WRC. GR Super Sport Concept har nære bånd til LeMans-raceren TS050 Hybrid.
Denne bilen er nok en bekreftelse på Toyotas totale forandring av livssyn etter at bil- og motorsportentusiasten Akio Toyoda overtok som toppsjef for noen år tilbake. Selvfølgelig kommer merket fortsatt til å lage trygge og driftssikre folkebiler, og satsingen på elektrifisert fremdrift er sterkere enn noensinne. Men det går an å gjøre to ting på en gang, som Toyoda bekreftet før jul: -Det er over 100 år siden bilen ble født. Nå som bransjen er i ekstrem forandring, er jeg fast bestemt på å sikre at biler blir morsomme de neste 100.
Med det utgangspunktet, har vi fått alt fra TNGA-plattformen under Prius og C-HR, som gir ellers ganske kjedelige vanlige biler gode kjøreegenskaper, til nye Yaris GRMN (du kan straks lese første prøvekjøring her på bloggen), kommende Supra og denne.
Vi vet ikke så mye annet om GR Super Sport Concept enn at den har samme 2,4-liters twinturbo V6 og hybridsystem som TS050. Resultatet er 1 000 hestekrefter.
Fartsressursene sies det naturlig nok ikke noe om foreløpig, jeg regner med konseptbilen er så nærme racerbilen at man ville offentliggjort «hemmeligheter» man helst vil holde for seg selv med tanke på konkurransesituasjonen i motorsport.
Det vi vet, er at forløperen TS040, gjorde 60 til 150 km/t på 5 sekunder. Vi tviler på at denne er tregere…