Tekst og foto: Vegar Bjørge
Vi har kjørt mange gromme biler i løpet av 2017, og selv om de fleste er vanlige familiebiler, dukker det også opp sportsbiler, GTI-killere og annet snacks som er morsomt å kjøre. Min favoritt har jeg spart til årets siste dag, og det er en SUV av alle ting. Jeg er vel ikke super fan av disse høytreiste bilene som egentlig veier mer enn de burde, og har noen handicap hva gjelder kjøreegenskaper. Slik holdning hadde jeg helt til jeg kjørte Jaguar F-Pace med 3,0 liters motor og 380 hk. Den var rå tvers igjennom.
La oss ta det viktigste først. Motoren. Den 3,0 liter store V6eren yter 380 hk ved 6500 omdreininger, og automatkassen lar turtallet gå bananas om du stiller bilen inn på Dynamic Mode. Selvfølgelig er det på dette modet den stort sett står i hele testuken.
Om effekten imponerer så er det bunndraget som er med på og gi de fine fartsressursene. 450 nm tas ut ved 4500 omdreininger, men man har allerede god dytt tidlig i turtallsregisteret. Akslerasjonen til 100 går på 5,5 sekunder, og det oppleves ganske så brutalt i en så stor bil. Toppfarten er regulert til 250 km/t.
En slik bil har selvfølgelig grom lyd, takket være grove eksospotter i bakenden. Lyden forandrer seg merkbart når man kjører i Dynamic Mode. Gromt!
Jaguar F-Pace oppleves større enn den egentlig er, for med en lengde på 474,6 cm, er mange familiebiler lengre. Bredden og høyden derimot, viser at dette er en stor bil. Den er 207 cm bred med speilene innfelt, og 169,3 cm høy. Bakkeklarering er 21,3 cm for den som vil ta den en tur i skogen. Jeg gjorde ikke det, for dette er bilen som trives best på asfalt. Kjøp heller en vanlig F-Pace om du skal til skogs.
F-Pace er laget for tøffe forhold, og Jaguar har stor nytte av å ha Land Rover/Range Rover i samme hus. Dermed bygges F-Pace på utprøvd teknikk, og AWD-systemet er av det røffe slaget. Her kan man reise til skogs, med god selvtillit, og skulle det bli krevende kjøreforhold, har man de fleste hjelpemidler til rådighet. Hill Descent Control er til hjelp om det skulle bli for bratt nedoverbakke. Man får hjelp av All Surface Progress Control, som er et system som hjelper deg å holde farten lavest mulig. Dette er til stor hjelp i terrenget. Du stiller selv inn ønsket hastighet mellom 3,6 km/t og 30 km/t. Bilen holder seg til den hastigheten, og din oppgave blir å styre bilen.
Min testbil er en asfaltcruiser og dragster av beste sort, og det er få SUVer som kan måle seg med dette beistet. Den skyter fart fra stillestående og man må passe godt på, hvis man er redd for lappen. Det går fort opp til farter som sprenger våre fartsgrenser.
Tar man med bilen ut på svingete veier, merker man litt til størrelsen, og dermed får man også beskjed om at dette ikke er noen sportsbil. Tyngden ligger ganske høyt over veien, men det adaptive understellet gjør så godt det kan for å sporte opp kjøreegenskapene. Bra nok for meg, og med en nøyaktig styring og girkasse, blir det riktig morsomt når man danser rundt kroker og kriker.
1861 kg står det at bilen skal veie, og mest sannsynlig veier testbilen noen kilo ekstra. Den har nemlig alt av utstyr, og slikt blir det ekstra kilo av. Det er likevel imponerende mye aluminium i bilen, som gjør at vekten holdes nede.
Bilen imponerer stort på veien, og det handler helt klart om følelser. Bare det å sitte bak rattet i en slik bil, og høre motoren brumme, er en fornøyelse. Det å la motoren leke seg på høyt turtall, er et must. Man må la den jobbe der oppe, eller jobbe er egentlig feil uttrykk, for det virker som motoren liker seg i nærheten av de røde tallene. Og ved gasslipp kommer det herlige snerret og smellet. Herlig! 45 åringen blir plutselig guttunge igjen.
Kosen bak rattet forsterkes av et interiør i de beste materialer. Her er nok Jaguar ledende i klassen, og skinnet er av utsøkt kvalitet. Selvfølgelig finner man litt plast, om man leiter, men det er virkelig enkelt og godta det, når man ser resultatet. Alt av knapper og hjul følger opp det gode kvalitetsinntrykket. Samme gjelder touchskjermen i 10.2 » størrelse. Foran føreren lyser digitale instrumenter i høy oppløsning, og Head-Up displayet er av den beste kvaliteten. Til og med tydelig i sterkt sollys.
Når konkurrentene er BMW X3, Audi Q5, Volvo XC60 og Mercedes GLC, må man levere på alle plan. F-Pace i denne utgaven, er helt klart barskest av de alle, men duger den som familiebil? Man kan ikke sporte hele tiden. Noen ganger må man ta med familien ut på tur.
F-Pace har god plass til 3 voksne i baksetet, og dermed er det lite klaging på mine 3 barn, selv om turen blir lang. Beinplassen er gedigen, og romfølelsen forsterkes med panorama glasstak. Helt bakerst får man plass til 650 liter med bagasje, og baksete er delbart i 40:20:40 for best mulig fleksibilitet, og det er egentlig det F-Pace 3,0 S handler om.
Sport, fest og hverdag på en gang. Landvei, terreng og racerbane. Uansett er den mer enn bra nok. Selvfølgelig blir også prisen deretter. Over 1,4 millioner kroner for testbilen, men drømmer skal koste, og noen av de skal også være uoverkommelige.