Da GAZ erstattet Pobeda 1956 startet de et østeuropeisk bileventyr som skulle vare helt til den finansielle krisen rammet Russland i 2010.
Under modellnavnet GAZ M-21, kom den første bilen som bar navnet til elven Volga. Et moderne og vellykket design som hentet inspirasjon fra Fords tidlige 50-tallsmodeller.
Volga var solid, og ble meget populær, så mange som 640.000 stykker ble bygget frem til 1970. Underveis ble det laget mange karosserivarianter. Bilen var også populær i Norge som drosje – på slutten av 50-tallet gikk over 2000 biler i taxinæringen.
Tøff konkurranse
I 1970 dukket GAZ-24 opp – en mer moderne bil på alle måter. Den seilte raskt opp som et statussymbol på hjemmebane, men i Europa fikk den tøff konkurranse fra biler med lavere drivstofforbruk, sterkere motorer og moderne kjøreegenskaper
Her hjemme ble det likevel solgt rundt 400 biler.
Med nye øyne
Den russiske designeren Sergei Barinov liker å leke med konsepter – og har lagt ned betydelig arbeid i å fantasere hvordan en mellomklasse bil fra Volga kunne se ut.
Han nøyet seg for øvrig ikke med å designe en sedan – men tok også med seg en stasjonsvogn, en sportslig og en eksklusiv versjon samt en tøffere konkurrent til Allroad, XC og andre oppløftede stasjonsvogner.