Hjem Nyheter Supersuven Urus setter nye standarder

Supersuven Urus setter nye standarder

 

Lamborghini Urus. Ja, vi må skrive noen linjer om det Lamborghini sier er verdens første Super Sport Utility Vehicle, eller SSUV som den nye bilklasse nå bør kalles. 650 hk fra en  4,0 liter stor V8 bør kvalifisere til Super Sportsbil. Toppfarten på 305 km/t og 0-100 på 3,6 sekunder er også gode argumenter for å kalle den Super. En lengde på 511 cm og høyde 164 cm knuser målene en sportsbil skal ha. Vekten på 2200 kg forteller at her er det muligheter for slanking. Super Sportsbilen er en Super SUV, men hvorfor Super, vet jeg ikke.

Kanskje det supre ligger i at den som 5 seter er en fullgod familiebil med bagasjerom på 616 liter? Som 4 seter krymper plassen bakerst med 42 liter, men da sitter baksetepassasjerene nesten som konger. Kanskje det supre er at den bruker 1,27 l/mil og har et CO2-utslipp på 290 g/km? Eller er det supre rett og slett at de fleste kan ligge på tvers inne i den 201 cm brede bilen? Eller kanskje det bare er form og farge som gjør den super?

Uansett er det lett å forstå hvorfor Lamborghini nå ønsker å komme med en SUV, selv om LM400 var et bedre forsøk. Nå skal alle ha en høy, stor bybil. LM400 forsvant fordi den ble for voldsom. Nå er voldsomt helt ok, og vulgært har blitt moderne. Selvfølgelig er design noe vi oppfatter forskjellig, men Urus er ikke veldig vakker.

La oss ta det beste først, for Lamborghini er tro mot sine sportsbilformer. De har også klart å kamuflere den enorme størrelsen, i hvert fall på bilder, men her må jeg kanskje revurdere min mening når jeg har fått sett den i virkeligheten. De har også klart å gjøre den sær, og kanskje den får samme legendestatus som Countach. Det er også mulig å se slektskapet med Audi, og akkurat det skurrer litt i bakhodet mitt. Gulfargen topper, eller noe slikt, det hele.

Innvendig er det bedre, og luksus er i høysetet. Y-formen fra ikoniske Lamborghini-modeller går igjen, og skinnbruken er ekstrem. Setene har fantastisk passform, med sidestøtter til det meste. B&O skal gi konsertlyd til ørene, om man ikke vil la seg underholde av den vasse V8 symfonien. Om man ønsker er det også mulig å utstyre sin Urus med spesialsydde reisevesker.

Lamborghini er seriøse når de lager en Super SUV. For å bremse Urus har de karbon-keramiske bremseskiver i dimensjon 440 mm fram og 370 mm bak. Felgene må derfor være store, og 21 tommer, (kan økes til 23 tommer) er ikke for mye. Dekkene i dimensjon 315/40 bak og 285/45 fram skal hjelpe å holde bilen i kontakt med veien på best mulig måte. Ettersom det er en SUV er 4 hjulsdrift en selvfølge, og på kjøpet får du også 4 hjulsstyring.

Selvfølgelig er også alt av sikkerhet- og førerassistentsystemer på plass. Dermed er det bare å håpe at nissen vet hvor du bor.