Hjem Tester Test: Mazda CX-5 2.2 diesel AWD

Test: Mazda CX-5 2.2 diesel AWD

Blant kompakt-SUVene, er utvalget stort og konkurransen knalltøff. I tillegg til å være skikkelig bra, trenger nye Mazda CX-5 et par triks i ermet. Det har den.

Tekst og foto: David K Andersen

Til tross for visse motforestillinger fra meg og andre som skriver om bil, vi tenker jo ofte at en stasjonsvogn gir mer bil for pengene enn SUV, er det ingen tvil. Nordmenn vil ha høyreist vogn, og SUVer (inkludert crossovere) står for tiden for 36% av nybil-registreringene. Hadde utvalget av el- og hybrid-SUVer vært større, hadde antagelig andelen vært enda høyere.

Mest populære, er det såkalte kompakt-SUVene, altså biler som denne, Toyota RAV4, VW Tiguan, Ford Kuga eller Mitsubishi Outlander. Utvalget er stort, og prisbildet bredt. Her får du nye biler fra rundt 300 000 kroner. Da er det som oftest snakk om forhjulsdrevne utgaver med beskjeden motor og begrenset utstyr, og kanskje er plassforholdene i snaueste laget for familier på fire.

Mye utstyr
Mazda CX-5 befinner seg i andre enden av skalaen. Den har litt lenger akselavstand enn Kuga og Tiguan, og dermed også et særdeles komfortabelt og romslig baksete. Bagasjerommet tar 506 liter, som ikke er størst i klassen, men fullgod familiebil, det har du her.

Med 175-hesters dieselmotor og Optimum utstyrsnivå, befinner den seg også i øvre del på innkjøpspris. Testbilen koster 505 00 kroner, og med ekstra styling-sett til 25 100, ender den på 530 100.

Det både er og høres ut som mye penger, men da har du også en særdeles velutstyrt bil. Alle sikkerhetssystemer er inkludert, den har ikke bare autobrems med fotgjengerleser forover, den stopper også selv dersom du rygger ut av en luke uten å se deg for. Vinduspusserne har automatisk av-ising, bakluka åpner seg på egenhånd, lydanlegget kommer fra Bose og har 10 høyttalere, du har varme i setene både foran og bak, og i rattet, lysene er fullautomatiske og eksepsjonelt effektive, cruisekontrollen er adaptiv, og head-up displayet er «ekte» med visning i ruta og ikke på plate. Ja og så har du naturligvis elektrisk justerbare skinnseter og masse annet.

Selv om profilen og design-temaet er det samme som før, er denne bilen helt ny. Mest iøyenfallende er fronten, hvor Mazdas designere virkelig har slått seg løs. Hypermoderne, nesten som en konseptbil, og tøff uansett hvordan du ser på den.

Resten av designet er mer konvensjonelt, men jeg tipper de fleste kundene synes det er ok at doningen ikke ser totalt crazy ut. Skarpere linjer i bakparten, kunne den imidlertid hatt om det var opp til meg.

Klassens fineste?
Innvendig holdes også stilen vi allerede kjenner, du tar ikke feil av bilmerket her. Men forskjellen mot utgående modell er likevel enorm. Ved siden av bedre plass, er kvalitetsfølelsen nå betydelig høyere. Det er uvanlig for en kompakt-SUV fra et folkemerke å kunne vise frem et så påkostet og fint interiør. Det er skinnklede flater over alt, og myke materialer i betydelig større grad enn hos noen konkurrent jeg kan komme på. Selv Volkswagen og andre som tradisjonelt har gjort det bra på dette, må se seg grundig slått av CX-5.

Funksjonelt, er det også. Infotainmentsystemets 7-tommers skjerm er i snuaeste laget sett mot de beste, men styringen av det suveren via kontrollenheten mellom setene. Dette er ikke bare raskere og enklere å bruke enn touch-skjerm, det er etter min mening betydelig mer trafikksikkert. Jeg kunne ønsket et navigasjons-system med mer moderne følelse, men det tar deg problemfritt dit du skal.

Alt det andre er særdeles enkelt og intuitivt å bruke. Du finner raskt frem selv på første prøvetur, og informasjonsflyten er tydelig og enkel. Instrumentene er analoge, og noen vil kanskje savne muligheten til fulldigital skjerm. Jeg kan til dels være enig i det, om ikke annet for å gi det hele mer moderne følelse.

Minusene så langt, er bare småplukk uten egentlig betydning for meg. Dette er nok klassens fineste interiør og kanskje også det mest brukervennlige. For kort teleskopvandring på rattjusteringen, slik at det havner aningen for langt unna, er imidlertid et punkt jeg gjerne hadde sett forbedret. Sitter du veldig rett er det ikke et tema, men alle vil jo ikke det. Jeg tror også de som er lenger enn meg vil savne justerbar lårstøtte eller lenger setepute foran.

Glimrende kjøreegenskaper
Mazda tar bilkjøring ytterst seriøst. Du trenger ikke over på MX-5 for å kjenne på det, selv denne SUVen utmerker seg. Hos dette bilmerket handler veldig mye om å gi deg som fører en god kjørefølelse. At du skal kjenne hvor du har bilen og hva den holder på med. Og at den responderer direkte og uten forsinkelse når du gir den kommandoer via ratt og pedaler.

Resultatet er lettere oppsiktsvekkende. Spesielt på vanskelig vinterføre, slik det var i testperioden. Flere elementer kommer sammen for å få til dette. Det ene er balansen. CX-5 er ikke framtung på veien, men nøytral. Når du svinger inn, er hele bilen med på oppgaven. I tillegg er gassresponsen god, tross diesel under panseret. Og så leverer firehjulsdriftsystemet kreftene særdeles fint fordelt mellom for- og bakaksel.

Hvis du legger til direkte styring med fin veifølelse, og en helt spesiell evne til å videreformidle hva som skjer med G-krefter, veigrep og bilen generelt, via førersetet, ender du med en skikkelig råtass på vanskelig føre.

Ja, den er kul å kjøre på grunn av dette, du kan enkelt utnytte balansen og firehjulsdriften til å holde en sladd for eksempel. Men enda viktigere: Du har kontroll, du vet hvor du har bilen, du kan kjenne hvor glatt det er, du vet hva bilen gjør når du gir den input. I siste instans gjør det bilturen tryggere, og ikke minst mer avslappende.

Jeg bruker litt ekstra plass på dette denne gangen. Det er aktuelt med tanke på årstiden, og siden vi samtidig hadde nye Volvo XC60 på test, var sammenligningsgrunnlaget tilstede, og gjorde at Mazdaen utmerket seg ekstra spesielt på akkurat dette området.

Mange kan nok synes vi biljournalister snakker for mye om chassis, gode kjøreegenskaper, balanse, styring og alt det der, men det er faktisk en reell forskjell i virkeligheten, og den angår deg selv om du ikke er spesielt bilinteressert eller opptatt av kjøring.

Komforten lider heldigvis ikke nevneverdig av de skarpe vei-egenskapene. CX-5 er ikke spesielt myk, så du merker jo skarpe ujevnheter, men den flyter generelt fint langs veien. Støydempingen er dessuten god.

Kraftig diesel
Nå kjøper mange denne bilen med Mazdas meget gode, og spreke, 2,5-liters bensinmotor, men i denne omgang, valgte jeg diesel for denne testen. For om du ikke har problemer med bom-satser eller dager med dieselforbud i enkelte storbyer, er en kraftig dieselmotor ofte det beste alternativet i biler som dette.

2.2-literen i CX-5 leverer 175 hestekrefter og kraftige 420 Nm. Det gjør den ikke superrask, men du føler alltid at du har krefter på lager, noe som medvirker til mer avslappet følelse. Trekker du tilhenger, eller skal på fjellet med full opplasting, er dette perfekt.

Dette er ikke verdens mest stillegående eller vibrasjonsfrie diesel, men i nye CX-5 har Mazda dempet den svært godt. Bortsett fra at du merker det er en diesel på tomgang, og kanskje litt i lave hastigheter, forsvinner alt knatter så snart du er oppe i fart.

Automatkassen gjør en bemerkelsesverdig god jobb, den responderer raskt og gjør nøyaktig det jeg ønsker hele tiden. Jeg savner aldri en dobbeltclutch- eller 8-trinnsenhet.

Forbruket lå i testuken på rundt 0,57 på landeveiskjøring, 0,65 på blandet og opp mot 0,75 i byen og ved hard kjøring. Her tjener du inn en del kroner sammenlignet med bensin og ladbare alternativer uten futt i batteriet.

Prisen for testbilen er høy, men du får som nevnt over, mye for pengene. Sammenligner du motor og utstyr, kommer CX-5 svært godt ut i pris. Og det finnes mindre motorer og lavere utstyrsgrader.

Konklusjon
CX-5 har vært en stor suksess for Mazda i Norge, men du begynte også å kjenne alderen. Spesielt på interiør og raffinement. Men med denne nye modellen drar de virkelig på, den har svært få svakheter og er på topp i klassen uansett om du måler på plass, økonomi eller teknologi. Og så har den de to triksene som skiller den fra mengden: Det formodentlig fineste interiøret, og suverene kjøreegenskaper og kjørefølelse.

Data:

Mazda CX-5 2.2d
Optimum AWD
Pris fra
364 900 (165hk bensin FWD man)
Pris testbil
530 100
Motortype
R4 diesel
Motorvolum ccm
2 191
HK o/min
175 4 500
Nm o/min
420 2 000
Sek. 0-100 km/t
9,0
Topphastighet km/t
208
Forbruk blandet l/mil
0,58
Utslipp CO2 g/km
152
Egenvekt kg
1 595
Tilhengervekt kg
2 000
Bagasjerom liter
506 – 1 620
Lengde mm
4 550
Bredde mm
1 840
Høyde mm
1 680
Akselavstand mm
2 700