Av David K Andersen

2018 Lexus CT
Foto: David K Andersen

Vi er ikke så veldig bloggete på bil og Motorbloggen egentlig. Vi er mer som en vanlig nettside om bil, hvor du leser tester, nyheter og så videre. Men kanskje er det sånn at du har lyst til å lese litt om hva vi faktisk har holdt på med denne uka også? Og om hva som har skjedd i bil-verden? Omtrent som en, vel, øhh…, en blogg?

Så da prøver vi det, og så får vi se om dere liker det eller blåser i det. Kommentér gjerne om du vil, og hvis ikke ser vi jo hvordan dette funker på lesertallene våre. Her er uke 45!

Opel
Her i Norge har Opel vært fremst i søkelyset. Først nedtur, så opptur. Det starta på mandag, da de annonserte prisøkning på Ampera-e. Den gjelder også for de som har bestilt bil og venter på levering, så oppstyr ble det såklart.

Jeg skjønner at det er kjipt for de som vil ha en sånn bil. Samtidig var nyheten lite sjokkerende. Ampera-e er en General Motors-bil. Den bygges i Detroit. Men siden Ampera fikk pris første gang, har mye skjedd. Opel har byttet eier, fra General Motors til PSA (Peugeot-Citroën). Da blir det forandringer, det er ikke så vanskelig å skjønne, og det er ikke mulig å konkludere med annet enn at prisendringen er like kjip for kundene som det er for forhandlerne og den norske importøren.

Men så gikk det bare tre dager før neste nyhet: PSAs første uttalelse og plan for Opels fremtid ble offentliggjort i går. Ved siden av en del info om hvordan selskapet skal bli lønnsomt og sånne ting, var hovedsaken at Opel skal bli ledende på elektrifisering. Allerede i 2020 skal fire elektrifiserte modeller være på plass, blant dem nye Grandland X som ladbar hybrid med firehjulsdrift (den visste vi om fra før), men også en helelektrisk Corsa. Etter 2024 skal alle Opeler være elektrifiserte, som da betyr at de enten er hybrider eller rene elbiler, om du skulle lure.

PSA-sjef Carlos Tavares til venstre, Opel-sjef Michael Lohscheller til høyre.
Foto: David K Andersen

Totalt, kommer det 9 nye Opeler innen 2020, så trykket som har vært de siste årene fortsetter tydeligvis videre. Blant dem er nye Combo som kommer neste år, og en helt ny Corsa i 2019. Begge PSA-basert på plattform-nivå, slik alle Opeler etterhvhert kommer til å bli. Samtidig skal utviklingssenteret på Opel-fabrikken i Rüsselsheim bestå. Bilene skal utvikles der selv om plattformene er felles med PSA, og stedet skal også bli PSAs globale ressurssenter.

Min mening om det hele, er at det egentlig ser ganske bra ut for Opel. Vi har jo vært litt spente på hva den nye eieren ville gjøre med selskapet, men her det altså en plan, og den ser ganske smart ut. Og så vet vi at toppsjef i PSA, Carlos Tavares, er en ordentlig råtass, som virkelig vet hva han driver med og kan vise til utrolige resultater hos Peugeot og Citroën. Sammen med Opel-sjef Michael Lohscheller kan de få til dette på en bra måte.

Oppsummering andre nyheter
Av andre elektriske nyheter, men i kortform, har Volkswagen-sjef Herbert Diess bekreftet at neste generasjon Beetle kan bli elektrisk og sitte på MEB-plattformen, en nyhet vi synes er ganske smart, siden Beetle uansett dreier seg mest om image og design.

Euro NCAP offentliggjorde for et par dager siden kollisjonstest-resultater for en rekke nye biler, og jammen var det ikke gode nyheter for alle mann. Volkswagen T-Roc, Polo, Volvo XC60, Citroën C3 Aircross, Mitsubishi Eclipse Cross, Opel Crossland X, Seat Arona og Skoda Karoq fikk alle 5 stjerner (full pott). Best var ikke overraskende Volvo XC60, som er den sikreste bilen de har testet siden XC90.

Toyota Land Cruiser i nokså kraftig oppdatert form ble vist på Frankfurt-utstillingen i høst. 2018-modellen får mer moderne interiør, nytt utstyr, blir sikrere med Toyota Safety Sense og skal bli enda bedre offroad. Vi skal faktisk helt til Namibia for å teste den under vanskelige forhold i januar. Denne uken kom prisene: Fra 508 300 for rimeligste varebil, og fra 835 800 for personbil. Dyreste utgave går såvidt over millionen.

Foto: Mercedes

Norske priser har også nye Mercedes S-klasse Coupé fått. Den bilen topper vel stort sett alt, men du betaler også for det. Rimeligste modell er 400 med V6 på 367 hestekrefter. Den starter på 1 389 000 kroner. Vil du ha det feteste av det fete, en S65 AMG med V12 på 630 hester og 1 000 Nm, må du ut med 2 950 000. Går du imidlertid for S63 AMG med twinturbo V8 på 612 hestekrefter, sparer du en halv million og får firehjulsdrift på kjøpet. Bortimot kupp-tilstander.

Lamborghini har vist sin første elbil: Terzo Millennio. Bare et konsept og vi fikk ikke vite noe særlig om den, men den ser i alle fall veldig bra ut – en ekte superbil slik vi forventer. De sier de skal definere en lyd som kan erstatte V12-lyden, men man kan jo lure på hvordan det skal gå til.

Ryktene sier Mercedes kommer til å vise neste A-klasse på Genéve-utstillingen i mars. Den får ny plattform og blir litt større. Blir å få som hybrid, og så vil sannsynligvis A45 bikke 400 hestekrefter.

Også på rykte-nivå, er nyheten om at VW-gruppen kommer til å lansere en ny linje GTI-biler med hybrid drivlinje etter 2020. For oss som liker å kjøre bil, føles det godt å vite at det midt oppe i de 30 helektriske bilene som skal lanseres frem mot 2025, også gis andre, miljø-vennlige alternativer.

Opel Grandland X
Foto: David K Andersen

Dette har vi kjørt
Opel Grandland X med 120-hesters dieselmotor og automat, har vært hos oss på test fra forrige uke og frem til i går. Du kan snart lese full test, men foreløpig kan jeg si at de mest slående egenskapene ved bilen er at den er ekstremt stillegående, og at det er forholdsvis vanskelig å peke ut typiske svakheter. Den roter seg egentlig ikke bort på noe.

Vi har også vært på lansering av faceliftet Lexus CT og NX. Førstnevnte konkurrerer i kompakt-klassen, med blant annet BMW 1-serie, mens NX tar seg av X3. Nyhetene er ikke så store, men begge er gode biler som gir masse premium-følelse. Full rapport kommer om noen dager.

Mens vi er inne på Lexus: Siden jeg testet Toyota GT86 med facelift for et par uker siden, har jeg nesten ikke klart å slutte å tenke på den. Du får ikke kulere biler å kjøre til en så vettug pris, og dessuten er den egentlig veldig lik min egen Mazda RX8, både i måten den er bygd på, og typen kjøreglede den gir.

Dermed har jeg virkelig lurt på å bytte ut Mazdaen med en GT denne uka, men har falt ned på å vente litt. Men det blir nok en sånn på meg en gang. Eller en Subaru BRZ. Selv om faceliften var ørliten, gjorde den ganske mye for å få bilen til å virke mer moderne, og jeg ville derfor gått for en ny, eller i alle fall en 17-modell.

Toyota GT86
Foto: David K Andersen

Nå i helgen tester vi X1 18d med forhjulsdrift: Innsteget til BMWs SUV-verden. Den er det Vegar som kjører, mens jeg skal ta meg av nye Mercedes E-klasse Cabriolet.

Foreløpig har jeg ikke kjørt den så mye, men kan slå fast at for første gang siden W124, synes jeg E uten tak er en virkelig stilig bil. Det synes alle andre også, den vekker mye oppmerksomhet. Tross nært slektskap med sedan og stasjonsvogn generelt, føles den likevel nokså annerledes, og det er noe jeg har en plan om å finne ut mer av de neste dagene. Dessuten må den såklart testes uten tak, tross vær.

God helg!