Av Vegar Bjørge
Citroën C4 Cactus ble fort en favoritt for oss på Bil og Motorbloggen, og nå er tiden kommet for en facelift. Fortsatt skal den ha sitt velkjente utseende, men i litt mer runde former. Både front og hekk har mykere kanter. Nye LED kjørelys og sort innmat i lyshusene, samt baklys med nytt 3D-design, gjør mer enn man skulle tro. Forandringene er såpass at man ser at den er ny, men likevel er nyhetene så forsiktig så man kjenner igjen den spesielle Cactus-designen.
Det kan virke som Citroën gjør Cactus mer spiselig for de aller fleste, men det er uten tvil fortsatt en spesiell bil både utvendig og innvendig. Man beholder mye av det sære i interiøret, men stolene har blitt mer komfortable. Citroën sier selv at C4 Cactus er første bil i verden med avanserte komfortseter, og dermed har de ihvertfall trigget oss nok til at vi ser frem til første prøvetur.
Noe annet, som er enestående i verden, er fjæringen på nye C4 Cactus, fortsatt i følge Citroën. Om de lar oss få smak av god Citroën-tradisjon, har vi ingen grunn til å tvile på hva de forteller oss. Det nye Progressive Hydraulic Cushions-systemet fungerer som vanlige fjæringssystemer, med støtdemper, fjær og mekanisk stopp, men de har tilføyd to hydrauliske stopp, en for kompresjon og en for dekompresjon. Systemet skal selvfølgelig testes ut, men vi regner med at dette er bra på tradisjonelt Citroën-vis.
Sikkerheten ivaretas gjennom 12 førerassistent-systemer, og underholdningen er sikret med nettilgang, Citroën Connect Nav og Citroën Connect Box. I tillegg har man selvfølgelig muligheter for å speile telefonen med Mirror Screen. Apple Car Play og Android Auto er også på plass.
Motorer og drivlinjer kjenner vi fra før, med bensinmotorene som de beste valgene. 1,2 PureTech med 110 hk fungerer meget godt i dagens Cactus, og det er ingen grunn til at den ikke fortsatt skal det. Nå kan man også få Cactus med 130 hk fra den samme 3-sylindrede maskin. De bør prøves, og blir kanskje den nye favoritten! Nye Citroen Cactus er klar en gang på nyåret.