Tekst og foto Vegar Bjørge
Peugeot 5008 har endelig funnet sin form. Denne kan bli en familiefavoritt og vil bidra til økt oppmerksomhet rundt flerbruksbilen. Med plass til 7 reisende eller mye bagasje, er fleksibilitet og brukervennlighet i fokus, uten at Peugeot har glemt føreren. Bli med på en reise i familiestøyens tegn, men la deg ikke distrahere av bråk og ståk, men gjør som føreren. Nyt turen!
Først en titt bak rattet, som er knøttlite og kunne like gjerne vært koblet til Playstation. Rett foran deg har du en skjerm som er i perfekt høyde, slik at du har den i nært øyesyn når du ser på veien. Den viktigste informasjonen får du der øynene dine er, og sammen med skjermen i midtkonsollen, er det i grunnen alt du har å forholde deg til. Joda, det er noen knapper på rattet, og et fåtall under skjermen, men det aller meste skal styres fra den nye 8″ touchskjermen. Peugeots prisbelønte i-Cockpit er stilig, spartansk og førerorientert i tillegg til å gi en følelse av premium. Materialvalgene er riktig, og testbilens innslag av stoff, istedet for pianolakk eller treimitering, er stilig.
Innstillingene på sete og ratt er bra, så man finner seg en god kjørestilling. Av en eller annen grunn går design foran komfort, og seteryggens utforming gjør den klumpete og ukomfortabel. Kanskje det er biltesteren som er for kresen?
Plassen bakover er meget bra, og man kan altså ha med seg 6 passasjerer i tillegg til seg selv. De to som sitter helt bakerst har mer begrenset plass enn de andre, men skal man likevel sitte bakerst i en 7-seter, så er ikke Peugeot 5008 noe dumt valg. Til og med passe store menn (slik som undertegnede), får helt grei plass i bagasjen. En smart detalj er at man kan ta ut stolene på 3. seterad,og dermed få plass til 72 liter mer bagasje. Bagasjeplassen på 702 liter er ellers tilstrekkelig for de fleste turer. Bakluka er selvfølgelig elektrisk.
Ute på veien oppfører 5008 seg eksemplarisk. Den er smidig tross sin størrelse, og man trives både i by og på landet. I svingpartier merker man at styringen kan være litt dvask. I Sportmodus skjerpes den og det hjelper på, men sportsgrener er ikke helt 5008 sin greie. Da er den bedre på å levere avslappende kjøring med stressfaktor nær nullpunktet. Støyen som kommer er lav, både fra vei og motor. Musikken som spilles kommer fra et meget bra Focal lydanlegg. Girkassen skifter uten og gi nærmere beskjed, og eneste man merker er nedgiringer ved forbikjøringer. Motoren har også en jevn, komfortabel og fin gange, og de 165 hestene har nok krefter til at forbikjøringene skjer trygt og raskt.
Motor og drivverk er som sagt av det komfortable slaget. I tillegg til testede 1,6 liters bensinmotor, kan man også velge 1,2 PureTech motor, men denne vil støye noe mer på grunn av sine 3 sylindrer. Det finnes også dieselalternativ, og Peugeot-importøren tror 2,0 HDI med 150 hk blir et populært valg. Automat er tilgjengelig på både 1,2 PureTech og 1,6 THP, i tillegg til 1,6 (120hk) og 2,0 (180hk) HDI-motorer. Testmotoren med 165 hk var overraskende gjerrig på drivstoffet, og det var mulig å kjøre den ned mot det produsenten oppgir som er 0,58 l/mil ved blandet kjøring. Forbruket ble noe mer under testing, men jeg tror du fint kan kjøre denne i snitt på under 0,6 l/mil. Det er ikke dårlig!
Man får ikke 5008 med 4 hjulsdrift. Slikt er foreløpig forbeholdt den litt mindre, men ganske like 3008. Sammen med hybriddrift vil man kunne ha alle fire hjulene virksomme samtidig (kommer 2018?). 5008 skal være 7 seter og dermed får man ikke plass til en hybridløsning. Det begrenser nok salget noe, for mange av konkurrentene kan levere nettopp kombinasjonen 4 hjulsdrift og 7 seter.
Peugeot 5008 er en sikker bil å kjøre, og testbilen har utstyr som fjernlysassistent, full LED frontlys, Aktiv blindsonevarsler, Aktiv filskiftevarsler, Tretthetsvarsler, parkeringssensorer både foran og bak, sidespeil med reversinnstilling og elektrisk innfellbare sidespeil med utendørs LED belysning. Mye av dette er som forventet og bør være på plass i en familibil, men den aktive filskiftevarsleren er ekstra bra, og holder deg i din kjørebane, også der oppmerkingen ikke er så veldig tydelig. Dette er bra, Peugeot!
Infotainmentsystemet er topp og her har du de tilkoblingsmulighetene som du forventer. i-Cockpit fungerer meget godt når man først blir vant til det, og valgmuligheter er mange. Man kan velge farge i cockpiten og forskjellige dufter. Focal lydanlegget med 8 høyttalere, sentralhøyttaler og subwoofer gir en god lyd og er absolutt verdt å ta med seg når man kjøper en slik bil. Lyden sprer seg jevnt og godt i hele kupeen, noe som gjør at man også kan snakke sammen når man hører på musikk.
Det er også en del annet utstyr som gjør GT Line litt spesiell og de fine setene med delskinn, dørpaneler og matter med kontrastsøm, pedaler og dørterskler i aluminium og ratt med GT-dekor gjør utstyrsvarianten litt ekstra spesiell.
Prisen på 5008 starter på lave kr 329 900,- og det er billig for en 7 seter. GT Line-utgaven som vi tester starter på kr 383 900,- og da har man en spesiell bil som mange snur seg etter. Om man vil ha 165 hk og automat, starter prisen på kr 422 000,- og med ekstrautstyr er testbilen priset til kr 492 200,- og da er det meste med. Billig! Kanskje jeg må innom banken til uka.
Det er mye å glede seg over ved nye Peugeot 5008, men den har også et par minuser i min protokoll. Jeg er overrasket over at tillatt vekt på tilhenger med brems bare er 1350 kg på testbilen. Dette er for lavt. Setene har jeg også nevnt, og det er spesielt ryggen som har litt dårlig form.
Peugeot 5008 fremstår som en godt alternativ i familibilklassen, og med SUV-form, god plass og en meget attraktiv pris, bør den absolutt vurderes for dere som trenger en flerbruksbil.
|
|
Pris fra
|
383 900
|
Pris testbil
|
492 200
|
Motortype
|
R4
|
Gir
|
6A
|
Motorvolum ccm
|
1598
|
HK o/min
|
165 / 6000
|
Nm o/min
|
240 / 1400
|
Sek. 0-100 km/t
|
9,2
|
Topphastighet km/t
|
208
|
Forbruk blandet l/mil
|
0,58
|
Utslipp CO2 g/km
|
133
|
Egenvekt kg
|
1365
|
Tilhengervekt kg
|
1350
|
Bagasjerom liter
|
702 – 2150
|
Lengde cm
|
464,1
|
Bredde cm
|
184,4
|
Høyde cm
|
164,6
|
Akselavstand cm
|
284
|