Av David K Andersen

Kompakt-SUVen din må ikke være europeisk eller japansk, den kan også komme fra folk som har laget slike biler i årtier.

Jeep har hele tiden vært i kontroll på de store SUVene. Selv om toppmodellen Grand Cherokee ikke er så vanlig i Norge, har den alltid vært blant de bedre i klassen, og solgt godt over hele verden.

Med de mindre og rimeligere SUVene har det ikke vært like enkelt her i Europa. Overlegne offroad-egenskaper har ikke helt klart å kompensere for et lite etterslep på kvalitetesfølelsen innvendig blant annet.

De siste årene har det imidlertid blitt andre boller, og nå kompletteres programmet med en helt ny Compass – rett inn i den viktigste klassen her i Norge. Biler som Nissan Qashqai og Volkswagen Tiguan, pluss nye T-Roc, er blant konkurrentene.

Terreng-egenskapene sies å være de beste i klassen, noe vi ikke har grunn til å tvile på. Den er også oppdatert med de siste på aktiv sikkerhet og utstyr ellers.

Bagasjerommet tar 438 liter, og plasserer den dermed blant de mer kompakte i klassen, mens baksetet skal duge for de fleste.

På motorsiden får vi tre valg i Norge. Det starter med 2-liters diesel og manuelt gir, og fortsetter med 170-hesters versjon av samme motor, men med automatgir.

Vil du ha bensin, er det 1,4 turbo med 170 hestekrefter som gjelder. Den har automat som standard. Firehjulsdrift er selvfølgelig på plass hos alle modeller, og du har diverse kjøreprogram å velge mellom – tilpasset underlag.

De første bilene som kommer til Norge har utstyrs-nivå Launch Edition, som blant annet inkluderer adaptiv cruise, 8-veis elektrisk justerbare skinnseter med memory, keyless, 8,4-tommers infotainment, Beats premium lydanlegg og en del mer.

Prisene starter på 428 800 kroner for 140-hesteren i Longditude utstyrs-nivå. 170 diesel koster 499 900 og bensin 514 900 – begge i Launch Edition. Limited nivå er noe rimeligere.

Nye Compass har offisiell lansering i Norge i morgen og lørdag. Vi kommer tilbake med test så snart det lar seg gjøre.