Av Vegar Bjørge
Hyundai har store forventninger til sin nye Kona. Dette er en bil i B-segmentet der man også finner Opel Mokka, Mazda CX-3, Toyota C-HR og Citroen C3 Aircross. Felles for de alle er at de tilbyr mye utstyr, bra pris og god fremkommelighet. Vi reiste til Barcelona for å prøvekjøre nykomlingen å sjekke om den har noe nytt å tilføre segmentet.
Kona er tøft designet med stor grill og smale LED-lykter både foran og bak. Man har også plassert større lykter under de smale LED-lyktene, og dette er ganske så vellykket. Skjermbreddere og tak i annen farge enn karosseriet er moderne og flere andre produsenter har også valgt dette. Innvendig tar man opp karosserifargen i setesømmer, rammer rundt luftdyser og rundt girspaken. Dette gir farge i et ellers mørkt interiør, og er et bra valg.
Føreren sitter godt i en stol som kanskje har litt kort sittedyne. Den har likevel gode innstillingsmuligheter, og man kan også vippe stolen opp i framkant. Noen mener nok at man ikke kommer nærme nok gulvet, men det er ikke noe problem for meg. Rattet kan også stilles i flere posisjoner, og de fleste vil finne seg godt til rette i Kona. Det kan også virke som det er god nok plass bak rattet til de med litt mer enn mine 178 cm å ta vare på.
Baksetet rommer 3 barn eller 2 voksne, men har sine begrensninger om man er større en mine nevnte cm, men dette er som forventet i denne klassen. Bagasjerommet har plass til 361 liter bagasje, og er lett å pakke effektivt. Legger man ned baksetene, har man 1143 liter til disposisjon. Setene bak er mulig å dele 40/60, og gir dermed muligheter for ekstra last i tillegg til en passasjer eller to i baksetet. Dette er ganske så bra å få til innenfor målene på 416,5 cm x 180 cm x 155 cm (L x B x H). Akselavstanden er 260 cm.
Sterkeste kortet til Kona er pris og utstyr. Her får du masse utstyr som få andre tilbyr, og Kona er første Hyundai med Head-up display. Selvfølgelig har man skiltgjenkjenner, filassisten, smart fjernlysassistent og statiske kurvelys. Tilkobling av telefon er også blitt en selvfølge, og Hyundai har i tillegg Live Service i 7 år inkludert i prisen, slik at din navigasjon alltid er oppdatert. Prisen starter på kr 251 900,- og med noen pakker og det utstyret man kan få på Kona, så havner man rett over kr 300 000,-.
Hvordan er da Kona på veien? Barcelona bød på svingete og morsomme veier, og Kona har fine kjøreegenskaper. Den ligger godt i svingene til å være en høyreist bil, og noe av grunnen er det gode understellet og den fine styringen. Med en fin manuell girkasse som har presise skift og en sterk 3 sylindret motor, blir kjøreturene trivelige i Kona. 120 hestekrefter holder til et godt driv, men for de som ønsker mer, og bor i et annet land enn Norge, finnes det en 177 hesters utgave som vrenger skinnet ta pølsa. Denne utgaven tas ikke inn i Norge, og det er en god grunn til det.
Denne lite aktuelle modellen for Norge blir for dyr. I tillegg har den 4WD og dobbelclutsjkasse, noe norske bilkjøpere ikke trenger. Ihvertfall etterspørres det visstnok ikke i stor nok skala. Tenk dere om Hyundai, for denne modellen er som skapt for norske kjøreforhold. Vi tok en liten sving også i toppmodellen, og kan bekrefte at mer effekt er bedre enn mindre. I tillegg er DCT-kassen med 7 trinn meget presis og fin i bruk. Komforten og kjørbarheten er også et hakk opp med denne motoren.
En annen grunn til at Hyundai Norge ikke tar den inn staves ELBIL. I løpet av 2018 er nemlig Kona elektrifisert, og en ny Hyundai suksess er født for den norske importøren. Allerede nå har mange skrevet seg på for å kjøpe elbilen, og flere kommer det til å bli. Med en rekkevidde på inntil 500 km er den skapt til å bli en suksess. Frem til da må vi klare oss med bensinutgave på 120 hk og framhjulsdrift. Kanskje ikke helt å forakte det heller.