Hjem Nyheter Nyheter: Citroën C3 Aircross

Nyheter: Citroën C3 Aircross

Tekst og foto: David K Andersen

Ut med Picasso og inn med Aircross, er lik kul og smart. 

Du har neppe misset det faktum at flerbruksbil er ukult, mens SUV er det hotteste et menneske kan finne på fire hjul. Sånn er det i Norge, sånn er det i Europa. Alle skal ha SUV.

Min skepsis til den utviklingen har jeg ikke vært redd for å uttrykke, flerbruksbiler er jo geniale fremkomstmidler for familien. Egen stemmerett i sakens anledning ser imidlertid ikke ut til å påvirke i noen som helst grad, så da får jeg heller kapitulere og istedet heie litt på de som løser utfordringen smartere enn andre.

Blant dem er Citroën. De har naturligvis forstått at bilene skal se ut som SUVer om de skal få solgt noen av dem, men de har også husket på at plass og praktiske løsninger er viktig.

Dermed er ikke denne nye crossoveren en blanding av småbil og SUV, men en blanding av småbil, SUV og flerbruksbil.

Resultatet er noe av det bedre vi har sett hittil: C3 Aircross ser ut som en SUV, men har forbasket gode plassforhold innvendig. Tross lengde på bare 415 cm. Det er 10-15 mer enn en vanlig småbil, men samtidig over 10 cm kortere enn for eksempel Mazda CX-3.

Bagasjevolumet avslører hvor smarte de har vært. Med de lengdejusterbare baksetene i bakerste posisjon, tar den likevel 410 liter. Det er mer enn en bil i Golf-klassen. Og skyver du baksetene i fremste posisjon, tar den hele 520 liter. Da snakker vi stasjonsvogn.

Med andre ord kan C3 Aircross, i likhet med nye Opel Crossland X som den deler plattform og teknologi med, fungere som familiebil. Tross utseende som en liten SUV (bakkeklaringen er 17,5 cm) og forventet attraktiv pris. Smart.

Under panseret blir PSAs fine turbomaskiner på 110 og 130 hestekrefter å finne. Du får den også med 82 bensinhester og som diesel med enten 100 eller 120 hk (vi har ikke sjekket hvilke motoralternativer som eventuelt vil tas inn til Norge).

110-hesters bensinen kan leveres med 6-trinns automat, men firehjuldrift uteblir. Grip Control med spesielle program for snø, sand osv kan imidlertid leveres – her hjelper traction control systemet deg med å ta deg frem under vanskelige forhold. Hill Descent Control finnes også.

C3 Aircross er for øvrig blant finalistene i årets Autobest-kåring. Kjøreinntrykk kommer så snart vi har gjennomført første prøvekjøring.

Foto: Citroën

Foto: Citroën